top of page
  • תמונת הסופר/תהחופש לטייל

זמן מדבר - 48 שעות באזור מצפה רמון

עודכן: 10 בדצמ׳ 2023

פסק זמן מהשגרה לשקט מדברי במצפה רמון והסביבה. המלצות ליומיים של טיול על כביש 40 דרומה באזור מצפה רמון.

כביש עובר באמצע המדבר
השקט של המדבר במכתש רמון

כביש 40 הוא כביש אורך המתחיל בכפר סבא ויורד דרומה עד צומת קטורה, שם הוא מתחבר לכביש 90. 302 ק"מ של כביש המחבר בין המרכז לדרום דרך ישובים קטנים, מושבים וערים. בחלקו הדרומי של הכביש, אחרי שעוברים את אזור באר שבע, מתמעטים הישובים והנסיעה עוברת דרך קילומטרים ארוכים של טבע ונוף מדברי. את החלק הצפוני של הכביש אפשר לקצר בנסיעה על כביש 6, שהופך את הדרך למהירה.

ביומיים של טיול בדרום ביקרתי במקומות מעניינים, פגשתי אנשים וחזרתי עם המלצות לטיול על כביש 40 דרומה.



ארוחת בוקר עם העיזים בחוות קורנמל


כמה דקות נסיעה דרומה מצומת טללים יש שלט מצד שמאל שמכוון אל חוות קורנמל, חווה לגידול עיזים ויצור גבינות. הגבינות ומוצרי החלב האחרים מיוצרים מחלב עיזים מלא במחלבה הנמצאת בחווה. במקום פועלת מסעדה (שסגורה בתקופה זו בשל מגבלות הקורונה) וחנות בה אפשר להצטייד בסחורה הטרייה המיוצרת המקום. אנחנו בחרנו בגבינה קשה טום, גבינה רכה כתם ויעל - משקה יוגורט קרמי עשיר. בנוסף לגבינות נמכרים בחנות מעדנים, לחמים וגרנולה ותוצרת מקומית מהאזור כמו יין וסבון מחלב עיזים. בדרך אל החניה התיישבנו על הספסלים שמוקמו קרוב קרוב לעיזים ונהננו מהנוף האינסופי והבריזה. את כל האוצרות שאספנו בחנות לקחנו איתנו לדרך ונשנשנו בפיקניקים שעשינו לאורך הטיול. בשיטוט באתר החווה שמחתי לגלות שהתוצרת של חוות קורנמל מגיעה במשלוחים עד הבית בהזמנה באתר.

את הסיפור המרתק של ענת ודניאל קורנמל בעלי החווה והמסע שלהם שמעתי בפודקסט המעולה חיות כיס (אם אתם עדיין לא עוקבים אחריו חפשו אותו באפליקציה שלכם). לשמיעת הפודקסט היכנסו לכאן.

כתובת: חוות קורנמל, (להגעה כתבו בוויז - חוות קורנמל)

 

ביקור אצל הזקן בשדה בוקר - הצריף של בן גוריון

ספרים שנכתבו על בן גוריון
בן גוריון הוא חלק מהסיפור ההיסטורי של ישראל

צריף המגורים של דוד ופולה בן גוריון, בית צנוע בו חיו במשך 20 שנה (בשנים 1953 - 1973) הפך למוזאון המציג את מורשתו של בן גוריון ואורך חייו מלמד אותנו על התקופה בה חיי במקום ואולי גם שיעור בצניעות של מנהיגים. משהו שנראה היום כמו מושג רחוק ומעורפל.

בביקור בצריף מכירים את החפצים ששימשו את ראש הממשלה בחיי היומיום, חפצים המספרים על אישיותו של האיש ואורך חייו. בנוסף קיימות במקום תערוכות המספרות על משנתו וחזונו להפרחת הנגב ותחילת ימיו של קיבוץ שדה בוקר.

כתובת: צריף בן-גוריון, קיבוץ שדה בוקר



עוד באזור


יקב שדה בוקר

יקב שהקים היינן צבי רמק בשנת 1999. היקב מייצר יינות מסוג קברנה ומרלו. אנחנו קנינו בקבוק יין מרלו. את היין תמצאו בקפה פולה הנמצא בכניסה למתחם צריף בן גוריון.


חניון הרועה


חניון יום מוסדר הנמצא מול קיבוץ שדה בוקר ובו שולחנות פיקניק מתחת לצל העצים, מה שהופך את החניון למושלם לעצירת קפה או ארוחה. עוד בחניון מתקני משחקים לילדים פעלתניים שצריכים לחלץ עצמות. החניון נקרא לזכרה של הרועה ברברה פרופר (1930-1952), מהחלוצות הראשונות בנגב, שנרצחה על ידי הבדואיים בזמן שרעתה את הצאן במקום בו נמצא היום קיבוץ שדה בוקר. למידע נוסף על ברברה פרופר היכנסו לכאן.


מהחניון יוצא שביל הליכה שאורכו כקילומטר למצפה חגי, המסומן בסימון שבילים ירוק.

מפת חניון הרועה והשבילים שעוברים בו מתוך אתר קק"ל להורדה כאן.


 

גן לאומי קבר בן גוריון


חמש דקות נסיעה דרומה מקיבוץ שדה בוקר נמצא גן לאומי קבר בן גוריון, גן מטופח שבסופו נמצאת חלקת הקבר של דוד ופולה בן גוריון, צופה על הנוף של נחל צין. שביל צנוע ויפיפה מחופה בעצים מוליך ממגרש החניה המוסדר אל חלקת הקבר, שם נפתח הנוף של בקעת צין במלוא יופיו, משם ממשיך שביל מעגלי בחזרה אל מגרש החניה. השביל הגישה אל חלקת הקבר וממנה קצר ומונגש ומתאים לעגלות וכסאות גלגלים.

חוץ מהערך ההיסטורי ושימור הזיכרון המקום הוא נקודת תצפית מקסימה על האזור והביקור בו מומלץ מאוד גם עם ילדים צעירים וגם כדי לחלץ עצמות ולשאוף קצת אוויר מדבר על הדרך.

הכניסה למתחם הגן היא חופשית ופתוחה בכל שעות היממה. במקום שירותיים נקיים ומתחם שולחנות פיקניק מול הנוף, נקודה נעימה להפסקה מוצלת ומוסדרת הנמצאת בכניסה לחניון מצד ימין. יש סיכוי שכשתשבו במתחם יבואו לבקר אתכם היעלים, דיירים מקומיים שמסתובבים חופשי בטבע. אם תפגשו אותם חשוב שתיהנו מהיעלים מרחוק ולא תאכילו אותם.

עוד באותו מקום - הכניסה לגן לאומי עין עבדת. הכניסה לגן היא בתשלום ובהזמנה מראש באתר של רשות הטבע והגנים.

 

פונדק רמון - מלון למטיילים ומשפחות

מלון פונדק רמון
מלון פונדק רמון

התארחנו במלון פונדק רמון, שהפך להיות מלון הבית שלנו באזור. מלון פונדק רמון השייך לרשת ישרוטל ובמבט ראשון מבנה המלון נראה דומה לבתי השכנים שסביב. המלון הוקם מבניין רכבת מקורי, בניין שיכון שעבר הסבה למלון והדירות בו הפכו לחדרי אירוח זוגיים וסוויטות למשפחות הכוללות חדרי שינה, סלון ומטבחון. החדר הזוגי בו התארחנו כולל חדר שינה, פינת ישיבה, ופינת קפה ובה מקרר וקומקום חשמלי. עוד במלון בריכת שחייה מקורה ומחוממת, לובי עם אח מפנק שדולק בימים הקרים וחדר אוכל בו מוגשות ארוחות בוקר וערב מעולות. בתקופת הקורונה הבריכה וחדר האוכל סגורים והאירוח הוא על בסיס לינה בלבד. חדרי המלון פשוטים ונקיים ומתאימים למטיילים בסביבה שמחפשים שקט וחמימות של בית בסוף יום טיול.

כתובת: עין עקב 1, מצפה רמון

 

הקסם של הזריחה מעל מכתש רמון


שיא העוצמה והיופי של הטבע קורה בבוקר מוקדם, כשהשמש עולה. כדי לתזמן את ההשקמה בדקנו בגוגל מהי שעת הזריחה, הפעלנו שעון מעורר וברבע לשש חיכינו על שפת המכתש לשמש שתעלה. כדי להנות מהמופע של הטבע חשוב להגיע כחצי שעה לפני הזריחה עצמה ולחכות בסבלנות שהקסם יקרה. בשעת הזריחה השמש מטפסת למעלה במהירות, כמו בלון הליום שעולה לשמיים. כמה קליקים במצלמה וקריאות התפעלות מהמראה המיוחד והופ - השמש כבר בשמיים והיום התחיל.


איפה כדאי לראות את הזריחה? סעו לשפת המכתש, בסמוך למרכז המבקרים, תתפסו מקום עם שאר החרוצים והעייפים שהגיעו וחכו בסבלנות.

טיפ של בוקר - בשעה הזו קר בחוץ וכדאי מאוד להגיע מצוידים במעיל. אם אתם מצלמים (בעיקר במצלמה) הצטיידו בכפפות חתוכות (כאלו שמשאירות את האצבעות חשופות).
 

אחרי מופע הזריחה המשיכו לגן הפסלים שנמצא ממש מעבר לכביש. בשעות האלו השמש נעימה ומלטפת ונעים להסתובב בשטח בין הפסלים. אחרי טיול הבוקר סעו לאזור התעשייה שבכניסה ליישוב אל בית המאפה לשה כדי להצטייד בלחם טעים ומאפים שיסדרו לכם את ארוחת הבוקר. אם אתם בעניין של ארוחה בטבע, ברחוב עודד הסמוך יש חניון יום עם שולחנות (פרוט בהמשך) או חזרו אל חורשת קק"ל הנמצאת בכניסה לגן הפסלים.


 

גן הפסלים - מוזיאון פתוח על שפת המכתש


על שפת המצוק שמעל מכתש רמון נמצא גן הפסלים, מוזיאון פתוח ובו יצירות פיסול באבן של אומנים ישראליים ובינלאומיים. תחילתו של הפארק בסימפוזיון אומנות שהתקיים בשנת 1962 בו השתתפו אומנים מהארץ והעולם (היצירות במסומנות במפה בצבע תכלת). בשנת 1986 יזם האומן עזרא אוריון את הקמת הפארק לפיסול מדברי ונוספו לפרויקט יצירות של תשעה אומנים ישראליים (היצירות המסומנות במפה בצבע אדום). יצירה נוספת של האומן מיכה אולמן נוספה בשנת 1995 במסגרת ארועי דו קיום שהתקיימו במצפה רמון (מסומנת במפה בצבע ירוק). שבילי הפארק מסומנים ומוסדרים להליכה (אורך המסלול הוא קילומטר וחצי) או לנסיעה. שביל מונגש לנכים מוביל דרך הפסלים אל מרפסת תצפית הנקראת תצפית הכוכבים שעל רצפתה המחשה של מערכת הכוכבים ורוחות השמיים.

הכניסה אל גן הפסלים היא דרך חורשת קק"ל הנמצאת בכיכר הכניסה לישוב (למגיעים מכיוון באר שבע), קרוב למלון בראשית. הכניסה חופשית ללא עלות ופתוחה לאורך כל שעות היממה.


מפת היצירות בגן הפסלים, מתוך אתר ישרוטל
מפת היצירות בגן הפסלים, מתוך אתר ישרוטל

הוראות הגעה: הכניסה לגן נמצאת בסמוך לחורשת קק"ל הנמצאת ליד הכיכר שבכניסה ליישוב מצפה רמון.

כתובת לוויז: גן הפסלים מצפה רמון

 

תוצרת מצפה - סטודיו של יוצרים מקומיים

נחום טבסקי בחזית הסטודיו תוצרת מצפה
נחום טבסקי בחזית הסטודיו תוצרת מצפה

הסטודיו תוצרת מצפה, בית מלכה של יוצרים מקומיים, נמצא בהאנגר ברובע דרך הבשמים, אזור התעשייה של מצפה רמון הנמצא בכניסה הצפונית של היישוב. נחום טבסקי, בעל המקום, הוא אומן קרמיקה שהעבודות שלו מפארות את שולחנות האוכל במלון בראשית היוקרתי ובמקומות נוספים. הכלים היפיפיים שנחום יוצר מוצאים למכירה לקהל בסטודיו, לצד יצירות של אומנים נוספים העובדים במקום.

בסטודיו נחום מעביר סדנאות קרמיקה ליחידים, זוגות וקבוצות בפעילות חיבור לחומר ויצירה בסיומה יוצאים המשתתפים עם כלי אוכל שהכינו בעצמם שיהיו בונוס לחוויה שיעברו בסטודיו. הכלים יעברו תהליך משלים של שריפה בתנור וצביעה ויגיעו לאזור המרכז או ירושלים.

כתובת: הר בוקר 12 מצפה רמון

דף פייסבוק: תוצרת מצפה רמון

 

לשה - רוח אפייה - מאפייה איכותית

לחמים ודברי מאפה
מאפייה תל אביבית במצפה רמון. תמונה מאתר לשה

המאפייה לשה היא תחנה קבועה שלנו בכל פעם שאנחנו מגיעים למצפה רמון. בלשה נמכרים לחמים ומאפיים מעולים שמקבצים את כל הפינשמקרים מהסביבה. ביקרנו בלשה לקנות מאפי בוקר טעימים ולהצטייד בקישים של כרישה ופטריות לארוחת הצהריים ולקינוח קופסא של עוגיות שקדים שליוותה אותנו לפינוק מתוק לאורך כל הטיול. הביתה הבנו רק את הפרורים. מול המאפייה כמה שולחנות פיקניק שאפשר לשבת בהם להנות מהקפה - מאפה או לקחת אותם לדרך לפיקניק הקרוב. עוד על המאפיה של לשה בפוסט מצפה רמון - חמש המלצות שכדאי להכיר.

כתובת: הר בוקר 8 מצפה רמון


 

עוד בסביבה


פארן קוסמטיקס

החנות של פארן קוסמטיקה היא הסופרפארם שלי למוצרים טבעיים ונעימים בעלויות סבירות. דאורדורנט, בושם, קרמים, כל פעם יש לי סיבה להיכנס לחנות הצנועה והרייחנית הזו להצטיידות.

את הסיפור של פארן קוסמטיקס סיפרתי כאן.

כתובת: הר ארדון 12, מצפה רמון



חניון יום ברחוב הר עודד

ברחוב הר עודד הסמוך למאפייה חניון יום מוסדר לפיקניקים עם פינות ישיבה ומקום להקים מדורה. החניון לא מוצל ולכן מתאים לשעות בהן אין שמש חזקה או רוחות.

כתובת: רחוב הר עודד מצפה רמון.

הוראות הגעה: סעו על רחוב הר עודד, הרחוב שמוביל לכניסה לאזור דרך הבשמים, עד שתראו את החניון מצד ימין.

 

גן לאומי צבעי מכתש רמון

גן לאומי חדש הנמצא בתוך המכתש, במקום שהיה בעבר אזור כריית מחצבים, עבר שיקום והפך לפארק גאולוגי מרשים. אם אתם מטיילים באזור או שאתם בדרך לאילת או ממנה, רדו מהכביש וכנסו לפארק המיוחד הזה, שאפשר להנות ממנו גם מהרכב בלי לרדת בתחנות, מה שהופך את המקום למתאים לטיול בכל מזג אוויר.

בפארק עובר כביש נסיעה נח ולצידו שביל הליכה, להליכה נוחה ובטוחה בפארק.

בפארק מספר תחנות המפוזרות בשטח הפארק, לידן אזורי חניה מוסדרים. בחלק מהתחנות יש הצללות וספסלים בנויים לישיבה ובתחנה המרכזית, במקום בו היה תנור המחצבה, מתחם פיקניקים מוסדר ונעים.

על תחנות הפארק אכתוב פוסט מפורט נפרד, אך גם אם לא תכירו את כל השמות והרזולוציות, תהנו מהנוף הבראשיתי והצבעים המדהימים של הסלעים שנחשפים בזכות הכרייה שנעשתה במקום וחשפה את החלקים הפנימיים של הסלע. חבל שאין שילוט בתחנות או הסבר שהיה מוסיף לחוויה ואת שם התחנה תצטרכו לנחש לפי התיאור.

הגן פתוח והכניסה אליו חופשית וללא תשלום. המקום אינו מואר כך שיש להגיע בשעות האור.


איך מגיעים? הפארק נמצא על כביש 40, בתוך מכתש רמון בין סימוני קילומטר 88 ל - 89. המגיעים מכיוון מצפה רמון יראו שלט מצד שמאל המכוון לכניסה לפארק. במקום פס הפרדה לבן ואי אפשר לפנות שמאלה ולכן יש להמשיך בנסיעה עוד כקילומטר ולעשות פניית פרסה.

כתובת לוויז: גן לאומי צבעי רמון

 

נהנתם לקרוא?

רוצים עדכונים למייל כשיעלה פוסט חדש? זה המקום להירשם.


נעים להכיר

דיוקן 2 - 71.jpg

ברוכים הבאים לבלוג שלי, הבית שלי לטיולים. כאן אני משתפת בידע שלי על עולם הטיולים.

 

אני גלית, מטיילת מקצועית חובבת אומנות ומכורה לקפה. 

אני יועצת טיולים ומתכננת טיולים באירופה למשפחות וזוגות, בונה טיול מותאם אישית לאנשים שאוהבים לטייל, לחוות ולבלות. 

מידע נוסף על טיולים באירופה, מקומות, טיפים והמלצות תמצאו באתר ובבלוג.
 

אם אתם מתכוונים לטייל באירופה לבד, בזוג או עם המשפחה ולא יודעים מאיפה להתחיל הגעתם למקום המתאים. דברו איתי וביחד נבנה תוכנית טיול מותאמת אישית שתתאים לכם ולמה שאתם אוהבים.

פוסטים נוספים בבלוגטיול

bottom of page