top of page
  • תמונת הסופר/תהחופש לטייל

טיול באזור מנשה בירוק הכפרי

עודכן: 10 בדצמ׳ 2023

המלצות לטיול במרחב הכפרי במנשה, פנינה ירוקה באזור המרכז שכדאי לכם להכיר.

הירוק הכפרי של מנשה
הירוק הכפרי של מנשה

שבת בבוקר יום יפה וכולנו מחפשים נקודה ירוקה לטייל בה, שתהיה ירוקה, נעימה וקרובה לבית. לאחרונה ביקרתי במועצה האזורית מנשה שעונה על הקריטריונים - מרחב כפרי ירוק ומגוון במרחק של פחות משעה מהמרכז ובו אפשרויות לטיול ובילוי קרוב לבית. אחד המאפיינים המרכזיים של האזור, הנמצא מזרחית לעיר חדרה, הוא המגוון. מגוון בצורות ההתיישבות שלו הכולל קיבוצים, מושבים, ישוביים קהילתיים וכפרים ערביים ובתושביו היהודים והערביים החיים ביחסי שכנות יפה. גיליתי מקומות מעניינים לטיולים, מסלולים נחמדים ואנשים מקסימים שפותחים את ביתם ואת ליבם ומזמינים להכיר את האומנות שלהם והתרבות שמאחוריה.


 

איפה מטיילים באזור מנשה?


רוח שתות - חקלאות עם אג'נדה


ריח התותים הוא אחד מזיכרונות הילדות שלי, אי שם בשנות השבעים, בתקופה שלפירות היה טעם וריח. התותים נמכרו בשווקים ובצדי הדרך ליד השדות ונאספו לקופסה מתוך מגש גדול ועליו הר אדום וריחני של תותים. אני מודה שאני ממעטת לקנות תותים כי בדרך כלל אני מתאכזבת. בסופר על המדף הם נראים יפים אך כשטועמים מגלים ששכחו להכניס את תמצית הטעם לתות. סיבה נוספת היא הריסוסים הכימיים, שהם בדרך כלל בילד - אין בתות ופחות כוס התה שלי. זו אחת הסיבות שהביקור בחוות רוח שתות הייתה בשבילי חגיגה. במקום גדלים תותים יפיפיים ומתוקים ללא ריסוסים בכלל. ההדברה במקום מבוססת על טכנולוגיות ואמצעים ביולוגים בלבד והתותים שלהם נקיים לגמרי מכימיקלים.

רוח שתות היא חווה חקלאית שמחברת בין הטבע לאנשים. מיזם של איש אחד, אילן שמעוני, שבעקבות משבר אישי החליט לעזוב את החקלאות המסורתית ולעשות חקלאות אחרת, אקולוגית, שמתחברת ומכבדת את הסביבה.

בחווה מגדלים תותי שדה במספר זנים, אסנה ופטל אדום בחממות מקורות והמבקרים מוזמנים לקטוף מהפירות ולאכול אותם ישר מהשיח. בנוסף מקבל כל מבקר סלסלה של 250 גרם אותה הוא יכול למלא בפירות ולקחת איתו הביתה.


החווה היא גם חממת למידה בה שומעים המבקרים הסברים על גידול התותים, חקלאות ביולוגית המבוססת על מודעות סביבתית, עולמם של הדבורים והתרומה שלהם לטבע.

עוד במקום חממת אירוח, מתחם פיקניקים מסודר ומזמין ובו שולחנות והמבקרים מוזמנים להביא איתם את ארוחת הבוקר מהבית ולעשות פיקניק במקום. בימים רגילים נטולי קורונה פועל במקום מזנון קטן ובו נאפות פיתות בתנור ונמזג תה צמחים. ממול לחממת האירוח נמצא מתחם הג'ימבורי, חממה ענקית למשחק והנאה של הילדים. במקום נערכים אירועים פרטיים ומסיבות ימי הולדת.


מלבד האג'נדה הסביבתית של המקום מתקיימת בה גם אג'נדה חברתית המשלבת בעבודה במקום אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, כחלק אינטגרלי מצוות העובדים של המקום. הדבר נעשה בשיתוף פעולה עם בית אקשטיין, ארגון שמטרתו לקדם השתלבות חברתית של אנשים עם מוגבלויות.

כחלק מהחשיבה על כל סוגי האוכלוסייה הוקמה במקום חממה נגישה. בחממה זו התותים גדלים על מתקנים מוגבהים ואפשר להגיע אליהם מבלי להתכופף אל האדמה. המתחם נגיש לכיסאות גלגלים ומתאים לביקורים של קבוצות.


כרטיסים: כרטיסי כניסה למתחם נמכרים באתר האינטרנט של החווה. כדי לשמור על הסדר ומגבלות התקופה וכדי להבטיח תותים אדומים לכולם, מספר המבקרים מוגבל. מומלץ לרכוש כרטיסים דרך האתר לפני ההגעה (במיוחד בשתות ובחגים). עלות הכרטיסים - בימי חול - 35 ש"ח, בשבתות וחגים - 45 ש"ח למבקר.

הגעה: חוות רוח שתות נמצאת בכניסה לקיבוץ גן שמואל, ליד המרכז המסחרי. כתובת לוויז - רוח שתות, גן שמואל.

שעות פעילות: ימים א' - ה' בשעות 9:00 - 17:00, ימים ו' שבת בשעות 9:00 - 15:00. פעילות הקטיף מתקיימת בחודשים נובמבר עד יוני.

טלפון: 058-5010111


עוד בסביבה


קיבוץ גן שמואל - מה הקשר בין רב ציוני לקיבוץ של השומר הצעיר?

קיבוץ גן שמואל קיבל את שמו מהגן המקורי שהוקם במקום בו נמצא היום הקיבוץ, שנקרא על שם שמואל. מכאן השם - גן שמואל. איך התגלגל שמו של הרב שמואל אל הקיבוץ?


הרב שמואל מוהליבר היה רב ציוני ממקימי הציונות הדתית שפעל לעליית יהודים לארץ ישראל. בשנת 1895, לכבוד יום הולדתו ה - 70, תרם לכבודו גיסו 50 דונם לנטיעת גן אתרוגים. כדי לממן את פרויקט נמכרו מניות שהבטיחו לרוכשים אתרוגים איכותיים בתמורה לרכישת המניה, אך האתרוגים לא היו באיכות טובה והפרויקט נזנח. בהמשך השנים עברו האדמות לבעלות קק"ל, שמסרה אותם בשנת 1913 לקבוצת חלוצים שהתיישבו במקום. התיישבות זו צמחה והתפתחה לקיבוץ, שנקרא על שם המקום בו הוקם - גן שמואל.


מרכז מסחרי גן שמואל

מתחם חנויות הפעיל גם בסופי השבוע. במתחם חנויות של הרשתות הגדולות ומקומות לאכול כמו מקדונלד, בתי קפה וגלידריה.

כתובת: פארק מסחרי קיבוץ גן שמואל

שעות פעילות: א-ה 09:30-21:30 ו 09:00-15:00 ש 10:00-21:30


 

קיבוץ עין שמר - להיות חלוצים להיום אחד

קיבוץ עין שמר הנמצא ליד פרדס חנה - כרכור הוא אחד מהקיבוצים הראשונים באזור. בשנת 1921 הגיעה למקום קבוצת חלוצים אנשי גדוד העבודה שבנו מתחם מוקף גדר אבן גבוהה ושער ברזל ובתוכו בית אבן בן שתי קומות. מתחם זה היה תחילתו של הקיבוץ, שקם כמה שנים אחר כך בשנת 1927. היום נקרא המקום - חצר ראשונים ופועל בו מוזאון חוויתי המספר את סיפורם של החלוצים בקיבוץ, דרך החיים שלהם וההתמודדויות שחוו.


מוזאון חצר ראשונים

הביקור בחצר ראשונים לוקח את המבקרים אחורה במנהרת הזמן אל הקיבוץ של פעם, חדר האוכל המשותף, צריפי הלינה הצנועים ומלאכות היום -יום. הביקור מתחיל במוזאון הנמצא בחדר האוכל המקורי של הקיבוץ, בו מחכים למבקרים המבשלת, שומר הליילה ואנשי הפאלחה, לצד כלים וחפצים מקוריים בני עשרות שנים. סרטון קצר הכולל קטעי וידאו מקוריים מכניס לאווירה של החיים הקיבוציים וחווית הביחד והשיתוף. במתחם הגדול מוזמנים המבקרים להיות חלוצים לרגע בפעילות חוויתית הכוללת אפיית לחם במאפייה, הקמת אוהלים וכביסה בפאיילה. בהמשך המבקרים מוזמנים לנסיעה בטרקטור ברחבי הקיבוץ, בדרך עוברים ליד חדר האוכל, המכבסה ובית הילדים ומגיעים אל מוזאון הטרקטורים.


מוזיאון הטרקטורים

מוזאון הטרקטורים הוא גן עדן לאוהבי כלי התחבורה והמכניקה. בהנגר ענק קובצה תצוגה מרשימה של טרקטורים חקלאיים עתיקים משופצים ושמורים לצד ציוד חקלאי היסטורי מראשית המאה. בנוסף בחלל התצוגה צילומים והסברים על עולם עבודת האדמה מימי ראשית ההתיישבות. המבקרים מוזמנים להתרשם מהטרקטורים מקרוב, לטפס עליהם ולהרגיש חקלאים לרגע. גן עדן כבר אמרתי?

עוד במקום מנוע עתיק בן 100 שנה, תחנת קמח עתיקה שהובאה למקום מיפו ובית בד. במקום מתקיימות פעילויות בהתאם לעונות השנה.


כרטיסים: עלות הכרטיס כ - 35 - 40 ש"ח, בהתאם לפעילויות הכלולות בכרטיס. מומלץ להזמין כרטיסים מראש באתר האינטרנט של המוזאון.

כתובת: קיבוץ עין שמר. כתובת לוויז - מוזאון החצר הישנה, עין שמר

שעות פעילות: ימים א' - ה' - 8:00 - 16:00, יום ו' - 8:00 - 12:00, שבתות - בהתאם לפרסומים באתר


מוזיאון הטרקטורים בעין שמר
מוזיאון הטרקטורים בעין שמר

עוד בסביבה


עגלת קפה CAWA

בכניסה לקיבוץ נמצאת עגלת הקפה CAWA בה נמכרים כריכים, מאפים וקפה איכותי. כל מה שצריך כדי לתפוס שלווה ולחדש כוחות באווירה קיבוצית פסטורלית.

המקום פתוח בימים א' - ה' בשעות 7:00 - 17:00, ימי שישי 7:30 - 12:30

דף פייסבוק: בית קפה CAWA


קפה טוב - קפה עם אג'נדה חברתית

בית הקפה קפה טוב הוא קפה חברתי הנמצא בבית החולים שער מנשה. לצד הקפה האיכותי והארוחות החלביות והטבעוניות האיכותיות המוגשות במקום בית הקפה משמש מרכז הכשרה לאנשים המתמודדים עם קשיים תעסוקתיים המקבלים במקום הכשרה מקצועית וניסיון תעסוקתי משמעותי המכשיר אותם לעבודה בשוק החופשי.

בית הקפה מקבל הזמנות לאירועים פרטיים ועסקיים.

כתובת: בית החולים שער מנשה

שעות פעילות: ימים א' - ה' בשעות 8:30 - 16:00

 

קציר - יישוב של קהילה וטבע

קציר הוא ישוב קהילתי הנמצא ברכס אמיר שמדרום לנחל עירון. הישוב הוקם בשנת 1982 על ידי הסוכנות היהודית כחלק מתוכנית לבניית ישובים יהודיים בין עמק עירון לעיר ג'נין. בהמשך השנים התרחב הישוב והיום הוא מתפרס על שתי גבעות סמוכות המכונות הגבעה מערבית והגבעה המרכזית.


טיול במשעול הציפור


משעול הציפור הוא מסלול הליכה על גבעות הישוב קציר. המסלול נוצר במסגרת פרויקט קהילתי סביבתי של אנשי קציר בו מתנדבים מהיישוב יצרו מסלול הליכה בטבע, סימנו שבילים ויצרו פיסול סביבתי המפוזר לאורך המסלול.

פרטים על תהליך יצירת משעול הציפור אפשר לקרוא בדף הפייבוק של הפרוייקט. במהלך המסלול תהנו מהטבע והנוף ואם תחפשו טוב תגיעו אל מערה סודית. חלל המערה גדול ומואר, הכניסה אליה בהליכה ואפשר לעמוד בתוך המערה כך שהיא מתאימה לביקור של ילדים צעירים.

בנקודת התצפית היפה של משעול הציפור הוקמה החצר של דור, לזכרו של בן הישוב קציר דור אלקיים ז"ל שנספה בתאונת דרכים. מהמקום, הנקרא גם המצפה של דור יש תצפית על הים והאזור כולו. מומלץ להגיע למקום בשעות אחרי הצהריים, לקראת השקיעה.


אורכו של מסלול משעול הציפור הוא כקילומטר אחד במסלול מעגלי. רמת הקושי של המסלול קלה ומתאימה לילדים והמסלול אינו נגיש. המסלול מסומן באופן חלקי אך אל דאגה, גם אם זזתם מהשביל תוכלו בקלות למצוא את הדרך חזרה.

הגעה - המסלול מתחיל ברחוב האמירים ביישוב קציר, ליד מבנה שבט הצופים. במקום שילוט לתחילת המסלול.



המשעולים של קציר

מפה שבילים מסביב לישוב קציר
המשעולים של קציר. התמונה מאתר האנטרנט של היישוב

משעול הציפור הוא אחד מסדרה של משעולים, מסלולי הליכה מוסדרים שנוצרו ביוזמת ובביצוע תושבי הישוב קציר במטרה להנגיש את הטבע לסביבה.

מידע נוסף על המשעולים נמצא באתר האינטרנט של קציר



חכמת המעגל - מנדלות וחיבור אקולוגי


טלי גאון היא אישה של אומנות ונשמה בעלת מודעות חברתית וסביבתית. כבר מגדר הבית הבחנתי באופי הייחודי של המקום. את הגדר מקשטות מנדלות יפיפיות עשויות מחומרים ממוחזרים המרמזות על שני המאפיינים המרכזיים של הבית העומדים במרכז הביקור במקום - אקולוגיה ומנדלות.

טלי ובעלה פתחו במהלך השנים אורח חיים אקולוגי הבא לידי ביטוי באורח חייהם ובביתם שנבנה בשיטות אקולוגיות המתחשבות בסביבה. עוד על האג'נדה האקולוגית של טלי ובעלה בכתבה שפורסמה לפני מספר שנים בעיתון ידיעות אחרונות. בסטודיו הצמוד לביתה מארחת טלי קבוצות למפגשי נשים וסדנאות מנדלות בהן היא מעבירה את חוכמת המעגל ומשתפת בסודן של המנדלות ותהליך יצירתן.

טלי גדלה על סיפוריה של סבתה הירושלמית, שהייתה בשכנות טובה עם שכנותיה הערביות וכשהגיעה לגור בישוב קציר, שמרבית שכניו הם ערבים, היה לה חשוב למצוא דרך לחיים בשיתוף פעולה ואחווה עם השכנים. האג'נדה החברתית הזו הובילה אותה להיות חלק מצוות ההקמה של בית הספר גשר על הוואדי, בית ספר משותף יהודי - ערבי הנמצא בכפר קרע השכן, שמטרתו היא חיזוק הדו קיום בין היהודים לערבים תוך היכרות עם התרבות והשפה של הצד האחר. בית הספר הוקם בשנת 2004 על ידי קבוצת הורים שביקשו ליצור לילדי האזור עתיד בעל מכנה משותף תוך הכרות השפה, התרבות והמנהגים של האחר. התלמידים לומדים ביחד בכיתות מעורבות, מכירים את שתי התרבויות - היהודית והערבית ולומדים לחיות ביחד מתוך כבוד הדדי והכרות חברית קרובה.


אפשר לשלב ביקור בביתה של טלי כחלק מטיול באזור. משך הביקור כשעה וחצי ועלותו 25 ש"ח למשתתף.

סדנאות מנדלות חווייתיות נערכות בקבוצה של עד 15 משתתפים. משך הסדנה כארבע שעות במהלכה יגלו המשתתפים את עולם המנדלות וילמדו טכניקות שונות ליצירת מנדלות. עלות הסדנה לקבוצה של עד 15 משתתפים - 1200 ש"ח. עלות הסדנה לקבוצה של עד 8 משתתפים - 900 ש"ח.

כתובת: קציר

טלפון לתאום: 050-2616877


 

מרבד ירוק לשיתוף פעולה

שיתוף פעולה עם השכנים הוא אחד העקרונות המובילים את המועצה האזורית מנשה. באזור גאוגרפי קרוב חיים יהודים וערבים זה לצד זה בשכנות טובה. דוגמה לחיים המשותפים היא עמותת תיירות מרבד ירוק ואדי ערה שהוקמה על ידי טל רז, מורת דרך תושבת היישוב קציר ואנשים נוספים בסביבה במטרה לפתח את התיירות באזור, ליצור הכרות וחיבור בין האנשים והאזור ולחשוף את את האנשים והתרבות המיוחדת של האזור ולחזק את הכלכלה המקומית. אחד מאנשי התרבות המעניינים החיים באזור הוא האומן מוחמד סעיד כלש.



ארבסק - גלרייה ביתית בכפר קרע


אחד ממשתתפי פרויקט מרבד ירוק הוא מוחמד סעיד כלש, אומן קליגרפיה המארח בגלריה שבביתו בכפר קרע. בסלון ביתו מקבל אותנו האומן במאור פנים ומזמין אותנו להיכנס לחדר האירוח המכוסה כולו ביצירותיו. עבודותיו נעשות בטכניקה מיוחדת של עבודה בלוחות פורניר עץ מסוגים שונים, טכניקה עדינה וקפדנית של חיתוך והדבקה דמוי פסיפס העשוי מחומרים טבעיים בלבד ללא צביעה שהגוונים ביצירה נוצרים בזכות השימוש בסוגי עץ שונים. את הטכניקה המסורתית בה הוא משתמש למד כשהיה איש צעיר ועבר לתל אביב. אומני העץ הייקים אמצו את מוחמד ולימדו אותו את רזי המקצוע. בנוסף יוצר מוחמד סעיד כלש יצירות קליגרפיה על זכוכית, יצירות המשלבות מוטיבים אוריינטליים ובינלאומיים סמליים, משחקי אור וצבעוניות עם אומנות הקליגרפיה.

בעבודתו משתמש מוחמד כליש במוטיבים אוריינטליים, מוטיבים מעולם הטבע וסמלים בינלאומיים המחברים את העולם המוסלמי אליו הוא משתייך והעולם היהודי אותו הוא מכיר היטב.

המקום פתוח לאירוח של יחידים וקבוצות בתאום מראש. הביקור לבודדים (עד 10 אנשים) ללא עלות, עלות לקבוצות - 20 ש"ח למבקר. במקום אפשר לעשות סדנאות.

כתובת: כפר קרע

טלפון לתאום: 050-5655531


תודה למארגנת הסיור אשת הטיולים מירב טלמור קאשי ולמיכל אברמוב מנהלת תחום התיירות של המועצה על הארגון והאירוח ולמדריכת הטיולים טל רז שהובילה את הסיור.


 

נהנתם לקרוא?

רוצים עדכונים למייל כשיעלה פוסט חדש? זה המקום להירשם

נעים להכיר

דיוקן 2 - 71.jpg

ברוכים הבאים לבלוג שלי, הבית שלי לטיולים. כאן אני משתפת בידע שלי על עולם הטיולים.

 

אני גלית, מטיילת מקצועית חובבת אומנות ומכורה לקפה. 

אני יועצת טיולים ומתכננת טיולים באירופה למשפחות וזוגות, בונה טיול מותאם אישית לאנשים שאוהבים לטייל, לחוות ולבלות. 

מידע נוסף על טיולים באירופה, מקומות, טיפים והמלצות תמצאו באתר ובבלוג.
 

אם אתם מתכוונים לטייל באירופה לבד, בזוג או עם המשפחה ולא יודעים מאיפה להתחיל הגעתם למקום המתאים. דברו איתי וביחד נבנה תוכנית טיול מותאמת אישית שתתאים לכם ולמה שאתם אוהבים.

פוסטים נוספים בבלוגטיול

bottom of page