top of page
  • תמונת הסופר/תהחופש לטייל

נשים להשראה

עודכן: 28 בנוב׳ 2023

בערב ראש השנה נפרד העולם מאחת הנשים העוצמתיות והמשפיעות של המאה האחרונה - השופטת רות בֶּאדֶר גינסבורג שעשתה היסטוריה חוקתית ונשית. לכבודה ולזכרה אספתי כמה נשים מעוררות השראה.

ציור פנים של אישה מוקפת ביונים
אומנות רחוב, שכונת שורדיץ, לונדון

 

הקסם של RBG

תמונה של רות באיידר גינסבורג
רות באדר גינסבורג, מתוך טריילר הסרט RGB

רות בֶּאדֶר גינסבורג (Ruth Bader Ginsburg או בקצרה RBG) הייתה אישה פורצת דרך שנלחמה למען הצדק והשיוויון המגדרי בעולם גברי ששולח את הנשים לגדל ילדים ולבשל ארוחה חמה לבעל. באמריקה של שנות החמישים בתקופה בה נשים התקשו להיכנס לאוניברסיטאות סיימה רות באדר גינסבורג את לימודי המשפטים בהצטיינות והתקדמה בעולם המשפט עד שמונתה בשנת 1993 לשופטת בבית המשפט העליון האמריקאי.

במהלך הקריירה המשפטית שלה בלטה במאבקה למען זכויות הנשים בחברה ולשוויון מגדרי ועמדה בראש ACLU - האיגוד האמריקאי לחירויות אזרחיות.

כאות הוקרה על פועלה זכתה רות באדר גינסבורג להנצחה במוסד האמריקאי - היכל התהילה הלאומי לנשים - National women's hall of fame יחד עם נשים אמריקאיות נוספות שקידמו את מעמד האישה והשאירו חותם לדורות. לדף של רות באדר גינסבורג לחצו כאן.


סיפור חייה של השופטת הנערצת שהפכה לאייקון של שיויון ועוצמה נשית עובד לסרט הנקרא על שמה - RBG

הצצה לטריילר של הסרט -


העצמה בגרסת ילדים - ואני אומרת לא! הוא ספר ילדים שכתבה דבי לוי (הוצאת כנרת זמורה דביר, 2019) עלילת הסיפור מתארת את סיפור חייה של רות ביידר גינסבורג שגדלה עם ההבנה שילדה יכולה להיות כל דבר שתרצה.

 

הנרייטה סולד - האמא של הנוער היהודי

להנרִיֶיטה סאלְד (Henrietta Szold, 1860 - 1945) הייתה אשת חינוך ופעילת ציבורי אמריקאית שהקדישה את חייה לקידום תחומי החינוך, העבודה הסוציאלית והבריאות במפעל הציוני בארץ. כיזמת שאפתנית היא הקימה את ארגון הדסה והובילה את תנועת עליית הנוער, בזכותה עלו לארץ ישראל אלפי בני נוער יהודיים מהעולם. במחווה להיותה "אמא" של הנערים העולים יום פטירתה ל' בשבט מצויין בישראל כיום האם, שהפך במשך השנים ליום המשפחה.


כדמות מובילה היא נבחרה להיות אחת מ - 287 הנשים המונצחות בהיכל התהילה הלאומי לנשים (National Women's Hall of Fame), מוסד אמריקאי שמטרתו הנצחת הנשים האמריקאיות שתרמו לקידום המדינה.

קישור לדף על הנרייטה סולד באתר נמצא כאן.

עוד על הנרייטה סולד אפשר ללמוד מהפודקסט שווה להכיר ומאתר הארכיון הציוני.


בתמונות (מימין ובמרכז) הנרייטה סולד בשיחה עם ילדיי עליית הנוער ועם האחיות הראשונות של בית חולים הדסה בירושלים. (התמונות מתוך אתר ארכיון הציוני המרכזי) וצילום של שטר כסף 5 לירות עם דמותה של הנרייטה סולד (מתוך ויקיפדיה).

 

ארין ברוקוביץ - דוד מול גוליית

ארין ברקוביץ (Erin Brockovich) היא אישה אמריקאית חסרת השכלה משפטית וחסרת עקבות שלא חששה להילחם בתאגיד שזיהם את מי השתייה באזור מגוריה. סיפור אמיתי של אישה חזקה שהלכה עד הסוף עם האמונה שלה והצורך להביא שינוי שעובד לסרט בכיכובה של גוליה רוברטס.



 

הכובסת שהפכה למאדאם

מאדם סי גיי ווקר (Madam C. J. Walker) היתה כובסת אפרו אמריקאית מלואיזיאנה שסבלה מנשירת שיער. קרם שיער שפיתחה, כריזמה והמון מוטיבציה הפכו אותה ליזמית שהתחילה במכירת הקרם בבית, משם להקמת סלון תסרוקות ושורה של זכייניות ועד הקמת אימפריית הקוסמטיקה Sephora שקיימת עד היום.

שרה ברידלאב (Sarah Breedlove) המוכרת בכינוי מאדם סי גיי ווקר (1867 - 1919) הייתה היזמת האפרו - אמריקאית הראשונה שהפכה למליונרית כשיצרה בתחילת המאה ה-20 מקום עבודה, פרנסה ועצמאות כלכלית לעצמה ולנשים רבות אחרות. בשנת 1910 החלה להכשיר נשים בהקמת עסק עצמאי ופתחה להן את האפשרות לעמוד בזכות עצמן, להתפרנס ולהתקדם. הסידרה בזכות עצמה (self made) המשודר בנטפליקס מעלה את סיפורה של מאדם סי גיי ווקר והמהפכה החברתית שעשתה. סידרה מעולה שמעלה שאלות (ותשובות עם הרבה סימני קריאה) על מקומה של האישה בחברה, החשיבות של עצמאות ויזמות והכח הנשי.

עוד על המאדם ופועלה באתר הרשמי - madam c.j. walker.


טעימה על חייה בסרטון ביבליוגרפיה קצר -


 

בורגן - הנשים החזקות של הפוליטיקה

פוליטיקה חזקה ששומרת על טוהר המידות, פוליטיקה נשית מובילה שמקבלת מקום בלי להתנצל ובלי לקצץ כנפיים. יש דבר כזה?

בימים של פוליטיקה שמוציאה לנו על חלקה טובה של נשמה מרגיע לראות שאפשר גם אחרת.

ברגיטה ניבורג, ראשת הממשלה הדנית, היא אישה כריזמטית ומוכשרת, ליברלית ושומרת זכויות אדם. ברגיטה היא הדמות הראשית בסדרה בורגן (Borgen), סידרת דרמה פוליטית - חברתית שזמינה לצפייה בנטפליקס.

במדינות הסקנדינביות הנשים מככבות בפוליטיקה גם בחיים האמתיים. בדנמרק מכהנת בתפקיד ראשת הממשלה מדה פרדיקסן, בנורבגיה ארנה סולברג, באיסלנד קתרין יקובסדוטיר ובפינלנד סאנה מרין. ראשת ממשלה אחרת שזכתה לביקורות אוהדות בתקופה האחרונה היא ראשת הממשלה של ניו זילנד גסינדה ארדרן, שהצליחה לבלום את התפשטות הקורונה בארצה.


ציור רחוב של אישה וסביבה פרחים
אומנות רחוב בחיפה

נהניתם לקרוא?

רוצים עדכונים למייל כשיעלה פוסט חדש? זה המקום להירשם

159 צפיות

נעים להכיר

דיוקן 2 - 71.jpg

ברוכים הבאים לבלוג שלי, הבית שלי לטיולים. כאן אני משתפת בידע שלי על עולם הטיולים.

 

אני גלית, מטיילת מקצועית חובבת אומנות ומכורה לקפה. 

אני יועצת טיולים ומתכננת טיולים באירופה למשפחות וזוגות, בונה טיול מותאם אישית לאנשים שאוהבים לטייל, לחוות ולבלות. 

מידע נוסף על טיולים באירופה, מקומות, טיפים והמלצות תמצאו באתר ובבלוג.
 

אם אתם מתכוונים לטייל באירופה לבד, בזוג או עם המשפחה ולא יודעים מאיפה להתחיל הגעתם למקום המתאים. דברו איתי וביחד נבנה תוכנית טיול מותאמת אישית שתתאים לכם ולמה שאתם אוהבים.

פוסטים נוספים בבלוגטיול

bottom of page