top of page
  • תמונת הסופר/תהחופש לטייל

מונטנגרו המדריך למטייל - חלק א'

עודכן: 28 בפבר׳

מונטנגרו היא מדינה קטנה עם טבע פראי, ערים עתיקות קסומות ואנשים חמים. זה הזמן לגלות את מונטנגרו, היהלום הלא מלוטש של אירופה, רגע לפני שהיא הופכת ליעד תיירותי מבוקש. מדריך למטייל במונטנגרו חלק א'.

השתקפויות הטבע במי אגם ביוגראד
טבע מופלא במונטנגרו - אגם ביוגראד

מונטנגרו - מדינה צעירה עתיקה

מונטנגרו היא מדינה צעירה שנוסדה בשנת 2006, עם היסטוריה של אלפי שנים. לפני שהפכה מונטנגרו למדינה עצמאית היא היתה חלק מיוגוסלביה, איחוד מדינות שנוצר אחרי מלחמת העולם הראשונה והתפרק למדינות נפרדות כמה עשורים אחר כך. קדמה לכך היסטוריה ארוכה שתחילתה בעמים האילירים שחיו באזור במאה השלישית לפני הספירה. לאורך ההיסטוריה עבר האזור כיבושים, חילופי שלטון ותזוזות של גבולות, שהגיעו לסיומן עם הקמתה של מדינת מונטנגרו המודרנית לפני פחות משלושה עשורים.

מאז הקמתה עושה המדינה הצעירה צעדים משמעותיים בפיתוח וצמיחה בכל תחומי החיים והיא מתקדמת לכיוון אירופה המערבית במטרה להדביק את הפער בקרוב ולהיות חלק מהאיחוד האירופי.


את שמה קיבלה מונטנגרו מהונציאנים האיטלקים, ששלטו בחלק ממנה במשך 350 שנים. האיטלקים ראו את היער השחור שעל הר לובצ'ן, בו צמחו עצי אורן שחורים שכיסו בעבר את האלפים הדינריים, וקראו למדינה - מדינת ההר השחור (מונטה - הר, נגרו - שחור). המקומיים מכנים את מדינתם צ'רנה גורה, שפירושו הר שחור.


מונטנגרו היא מדינה קטנה, שדומה בגודלה לגודל הנגב (כ - 13,000 קמ"ר) שחיים בה כ - 600,00 תושבים (כמו אוכלוסיית חיפה וראשל"צ ביחד). מחצית מהאוכלוסיה חיה בעיר הבירה פודגוריצה והשאר מפוזרים בערים ועיירות במדינה ובאזורים הכפריים.


המטבע במונטנגרו הוא יורו, למרות שהמדינה עדיין לא חברה באיחוד האירופי. כמעט בכל מקום מקבלים כרטיס אשראי, יחד עם זאת חשוב שיהיה לכם גם כסף מזומן, במיוחד לאזורים הכפריים.

מונטנגרו היא לא מדינה עשירה, בלשון המעטה. השנים הארוכות תחת המשטר הקומוניסטי של מדינת יוגוסלביה השאירו אותה ענייה ולא מפותחת. מאז שקיבלה עצמאות המדינה מנסה להתאושש ולהתקדם לסטנדרטים של אירופה, גם מבחינה תיירותית, ונבנים בה בתי מלון וריזורטים ברמה טובה כדי למשוך תיירים למדינה, בעיקר באזור הריביירה. אם זאת חשוב לדעת שמבחר יחידות האירוח ברמה טובה וגבוהה הוא מצומצם יותר מאשר במדינות אירופה האחרות, במיוחד בצפון הכפרי, ולכן מומלץ להקדים ולהזמין מקומות לינה, במיוחד אם אתם מטיילים בשיא תקופת התיירות (יולי - אוגוסט). מחוץ לעונת התיירות יש לכם סיכוי טוב יותר למצוא חדר פנוי במלון טוב גם בהתראה יחסית קצרה.


הייחודיות של מונטנגרו היא בשילוב של טבע עוצמתי ובתולי, אזורים ש(עדיין) לא שחוקים על מפת התיירות. לא יאמן שמקום שכזה נמצא במרחק של פחות משלוש שעות טיסה מישראל. תוסיפו לכך את האנשים המקסימים של מונטנגרו ומחירי הטיול הזולים (יחסית) לאזורים אחרים של אירופה ותקבלו יעד אטרקטיבי במיוחד לחופשות זוגיות ומשפחתיות.



איך מגיעים למונטנגרו?

אולם ההמתנה בשדה התעופה
שדה התעופה טיווט - קטן וקומפקטי

בעונת התיירות (אביב - קיץ - סתיו) יוצאות טיסות ישירות מישראל אל שני נמלי התעופה של מונטנגרו -

נמל התעופה פודגוריצה ונמל התעופה טיווט. הטיסות מתופעלות על ידי חברות התעופה אל על, ישראייר וארקיע.

שני נמלי התעופה קטנים יחסית. שדה התעופה בטיווט מזכיר בגודלו את שדה התעופה הישן באילת, קטן וקומפקטי עם מעט טיסות. את המרחק הקצר שבין המטוס לטרמינל עושים בהליכה ברגל, בצעידה של שתי דקות. בדרך רואים את קבוצת המנקות מחכה שירדו הנוסעים כדי להכין את המטוס לטיסה הבאה.

אם בניתם על קפה או קניות בדיוטי כנראה שלא תמצאו את מבוקשתכם. הקפה באולם ההמתנה לטיסה הוא מהמכונות (אמנם לוואצה, אבל מכונה אוטומטית) והדיוטי הוא חנות קטנה שיש בה קצת מכל דבר והמחירים לא אטרקטיבים בכלל.


איפה כדאי לנחות? פודגוריצה או בטיווט?

אין הבדל משמעותי בין שדות התעופה וההחלטה באיזה שדה תעופה לבחור תלויה בכרטיס הטיסה שאתם משיגים - כמה עולה כרטיס ובאיזה ימים ושעות נוחתים וממריאים.

המרחק בין שדות התעופה הוא כ - 90 ק"מ. בהנחה שאתם מגיעים לכמה ימים של טיול ומתכוונים להיות גם באזור החוף (אליו קרוב שדה התעופה של טיווט) וגם במרכז המדינה (שם נמצא שדה התעופה של פודגוריצה) ההמלצה היא לבחור לפי כרטיס הטיסה. אם אתם מגיעים רק לרצועת החוף ולא מתכוונים לשכור רכב, העדיפו את שדה התעופה בטיווט.

 

איך מתניידים במונטנגרו?

כביש הסרפנטינות - הכביש המפורסם ביותר במונטנגרו
כביש הסרפנטינות - הכביש המפורסם ביותר במונטנגרו

הדרך הנוחה ביותר להתנייד במונטנגרו היא ברכב שכור. אני שכרתי רכב דרך אבי בלוב, ישראלי שחיי במונטנגרו כבר 14 שנים ומנהל חברת השכרת רכבים במונטנגרו. בדרך כלל אני מעדיפה לשכור רכב מחברת השכרה גדולה וידועה מתוך מחשבה שזו הדרך הבטוחה ביותר להיות מכוסה במקרה של תקלה. הפעם בחרתי להשכיר מחברה מקומית והייתי מרוצה מאוד מההחלטה. ההתנהלות מול אבי היא בהודעות ווטסאפ (בעברית כמובן), קיבלתי הצעת מחיר, בחרתי רכב וסגרתי את הפינה. הדבר היחיד שהייתי צריכה לעשות הוא ביטוח ביטול השתתפות עצמית כדי שבמקרה של נזק אוכל לקבל החזר על ההוצאה מחברת הביטוח. את הביטוח עשיתי ביחד עם ביטוח הנסיעות (ביטוח בריאות), בסך הכל תוספת של 40 $ לחמישה ימי השכרת רכב. במהלך הטיול אבי מלווה את הלקוחות בהמלצות למסלולי טיול, כך שגם אם לא חפרתם יותר מידי בגוגל תוכלו לטייל בהנאה.


באופן מפתיע גיליתי שמרבית הדרכים במונטנגרו נוחות באופן יחסי לנסיעה. אמנם רב הכבישים צרים, מסלול אחד לכל כיוון ובלי שוליים, מה שיכול להיות מאתגר שלפניכם מגיעה מכונית (שלא לדבר על אוטובוס), אבל בסך הכל הן נוחות למדי לנסיעה. מומלץ מאוד שלא לנהוג בשעות החשיכה. הכבישים לא מוארים ובדרכים בהרים יש עיקולים ופיתולים שכדאי לראות היטב. שעות היום ארוכות מספיק בעונת התיירות (בקיץ יש אור עד 20:00 בחלק מהזמן) כך שיש מספיק זמן לטייל באור.

מי שמעדיף שלא לשכור רכב יוכל להצטרף לטיולי יום שיוצאים מהערים המרכזיות פודגוריצה, בודווה וקוטור אל האזור הכפרי ואתרי הטבע.


הניווט במדינה נח עם גוגל מפות ועם אפליקציית Mapy.cz שעבדה מעולה ונתנה הנחיות ברורות לנסיעה. הניווט באפליקציה זו עדיף על גוגל כי פני השטח במפה ברורים יותר ומצויינת המהירות המותרת בכל כביש, מול מהירות הנסיעה, עניין חשוב במיוחד בשל הקנסות הצפויות למי שעובר על המהירות המותרת, שהיא נמוכה למדי.

מהירות הנסיעה היא עניין חשוב במונטנגרו כי היא יכולה להיות שונה ממה שאנחנו רגילים אליו בישראל. ברוב הכבישים מהירות הנסיעה המותרת היא בין 40 קמ"ש ל - 80 קמ"ש. אם אתם נוסעים באזורים הרריים בכביש מפותל. הנסיעה יכולה לקחת יותר זמן מהמתוכנן, קחו זאת בחשבון בתכנון הזמנים שלכם. בנוסף על העיקובים הטבעיים בשל תנאי הכביש, יש סיכוי טוב שכל כמה קילומטרים תרצו לעצור לצלם ולהנות מהטבע מקרוב. הנוף כל כך יפה ומזמין שכדאי להקדיש לו את הזמן ולא למהר להגיע מנקודה לנקודה.


כאן אני מגיעה לאחד הטיפים הכי טובים שתקבלו לטיול במונטנגרו והוא - הפיקניק.

לאורך הדרכים יש הרבה מקומות יפים שכדאי לעצור בהם לפיקניק נחמד. רצוי להביא מהבית ציידנית קטנה מבד רך (במיוחד אם אתם מטיילים בקיץ), להצטייד בפירות, גבינות, מאפים ויין ולהנות מהם מול הנוף. זו יכולה להיות הארוחה הכי כייפית שלכם בטיול :).

 

טיול כוכב או טיול מתגלגל?

כפרים בצפון מונטנגרו
כפרים בצפון מונטנגרו

מונטנגרו היא מדינה של הרים. 80% מהמדינה הם הרים שמכתיבים את נתיבי הכבישים. בדרכים הראשיות יש מנהרות שמקצרות את הדרך בתוך ההר אך רובן של הדרכים עוקפות בעיקולים ויוצרות דרך ארוכה (יחסית) ונסיעה שלוקחת זמן.

תוסיפו לכך את העובדה שהדרך היא נתיב אחד לכל כיוון מדי שנה מגיעים אל מונטנגרו בתקופת התיירות כ- 2 מיליון תיירים ותקבלו פוטנציאל לפקקי תנועה ועומסים בכבישים באזורי התיירות המרכזיים.

לכן אני ממליצה על טיול מתגלגל של לילה אחד או שניים בכל אזור.

אם אתם מגיעים לטיול ארוך יותר מחמישה ימים ההמלצה היא לשהות שניים - שלושה לילות באותו מקום ולטייל בסביבה הקרובה או להנות ממנוחה רגועה בטבע או על חוף הים.


האזורים במונטנגרו

מפת אזורי מונטנגרו (מתוך: ויקיפדיה)
מפת אזורי מונטנגרו (מתוך: ויקיפדיה)

מונטנגרו מתחלקת לשלושה אזורים, כל אחד מהם שונה באופן משמעותי מהאחר.

אזור צפון מונטנגרו (החלק הצהוב במפה) - מאופיין בהרים גבוהים וטבע פראי. חובבי הטבע ימצאו כאן פיסת גן עדן קסומה. כן, כל הקלישאות מתאימות כדי לתאר את היופי שמסביב. אם תגיעו בתקופת האביב (בחודשים מאי - יוני), לפני החום הגדול של הקיץ הכל יהיה ירוק ויפה ויהיו מקומות גבוהים שיהיו צבועים בשלג לבן. באזור זה נמצאים שני פארקים לאומיים - פארק דורמיטור ופארק ביוגרדסקה גורה. כל אחד מהם ראוי לביקור של יום אחד לפחות.

אזור מרכז מונטנגרו - אזור עמק מורצ'ה (בחלקו) ופודגריצה עיר הבירה, האזור בו חיה מרבית האוכלוסיה של מונטנגרו. בחלק המערבי של אזור המרכז נמצאת צ'טנייה, הבירה השנייה של מונטנגרו, הכפר נייגושי והפארק הלאומי לובצ'ן. טיול באזור המרכז אפשר לעשות כחלק מנסיעה מאזור הצפון אל אזור רצועת החוף או כטיול יום מאזור רצועת החוף.

אזור מערב מונטנגרו - רצועת חוף הנמצאת בחיבור של מונטנגרו עם הים האדריאטי. האזור זכה לכינוי -הריביירה של מונטנגרו. בחלק הצפוני של רצועת החוף נמצאות הערים העתיקות בודווה וקוטור ומאזור בודווה ודרומה נמצאים חופי הים של מונטנגרו. עוד נמצא באזור זה הפארק הלאומי אגם סקאדר (הנמצא בתפר בין אזור המרכז לאזור החוף), אגם שהוא בית גידול למאות זנים של בעלי חיים וצמחיה.


 

הפארקים הלאומיים של מונטנגרו

הטבע העוצמתי הוא הכוכב הראשי של מונטנגרו. במדינה יש חמש שמורות טבע לאומיות, כולן שוות ביקור וטיול.

  • דורמיטור Durmitor - נמצאת בצפון מונטנגרו, בה נמצא האגם השחור

  • ביוגרדסקה גורה Biogradska Gora - נמצאת במרכז מונטנגרו, בה נמצא אגם ביוגרד

  • לובצן Lovcen - נמצאת במערב מונטנגרו, באזור מפרץ קוטור

  • אגם סקדאר Skadar Lake - נמצאת הדרום מונטנגרו, בקרבת הגבול עם אלבניה

  • פרוקלטיה Prokletije - נמצאת בדרום מזרח מונטנגרו, זהו הפארק הכי פחות מוכר ומתוייר.

דרכי הגישה לאזורים הגבוהים של מונטנגרו היו מאתגרות מאוד בימים של לפני טכנולוגיות פריצת כבישים והמנהרות מה שהביא לכך שבאזור חיה (בעבר וגם היום) מעט מאוד אוכלוסיה. המרוויח הגדול מהאוכלוסייה הדלילה הוא הטבע - הצמחיה ובעלי החיים שלא נפגעו מידו של האדם. עצים לא נכרתו, בעלי חיים יכלו להתפתח ולהתרבות וזנים מיוחדים לא נפגעו. תנאי השטח יצרו בתי גידול מיוחדים שאפשרו התפתחות של זנים אנדמיים של צמחיה ובעלי חיים, זנים המתקיימים רק באזור זה ואי אפשר למצוא אותם במקומות אחרים בעולם.

שמורות הטבע הדורמיטור וביוגרדסקה גורה הן פנינות טבע מיוחדות שכאלה, כל אחת מהן ראויה ליום טיול אחד לפחות.

הכניסה לפארקים היא בעלות של 3 יורו לאדם, בחלק משמורות גובים סכום נוסף על חניה.



הפארק הלאומי דורמיטור Durmitor

מפת הפארק הלאומי דורמיטור (מתוך: mapy.cz)
מפת הפארק הלאומי דורמיטור (מתוך: mapy.cz)

הפארק הלאומי דורמיטור הוא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו והוא ביתם של כמה מהנופים עוצרי הנשימה של מונטנגרו. עם ההרים המלכותיים, הקניונים העמוקים והאגמים הקרחונים הבתוליים, דורמיטור הוא גן עדן לחובבי הטבע. הפנינה של הפארק היא האגם השחור, אגם קרחוני יפייפה שקיבל את שמו מהצבע השחור המשתקף מסביב ומהתפרקות האורגניזם שבמים והצמחיה מסביב. מסלול טבעתי מקיף את האגם, אם כי יכול להיות שחלק מהדרך תהיה חסומה בעונות מסויימות בהן הפשרה של מי השלגים יוצרים נחלים ומפלים שחוסמים את המעבר. פעילות נוספת באגם היא שייט בסירות וישיבה נינוחה על כוס יין במסעדה שעל גדות האגם.

הנוף הקארסטי שנמצא באזור שמורת דורמיטור יוצר טבע פראי של הרים גבוהים ומערות ונחלים תת קרקעיים. בפארק יש גם כמה קניונים גדולים, ביניהם קניון נהר טארה, שהוא הקניון העמוק ביותר באירופה.


אנשים הולכים על גשר עץ באגם השחור
האגם השחור - הפארק הלאומי דורמיטור

המסלול המרכזי והקל ביותר בשמורה הוא מסביב לאגם השחור. אין צורך להקיף את האגם כולו כדי להנות מיופיו. ההגעה אל האגם ממגרש החניה היא בדרך נוחה ונגישה, זמן הליכה של כעשר דקות. כאן תוכלו לבחור אם להסתפק במנוחה רגועה ליד האגם, שספסלים מפוזרים על גדותיו (חפשו אותם לאורך השביל), ללכת מסביב לאגם או לשבת על כוס יין במסעדה שעל גדות האגם. בתקופות מסויימות יתכן והדרך תהיה בוצית או מוצפת במים ולא יתאפשר מעבר נח.

להגעה כתבו באפליקציית הניווט - האגם השחור (Black Lake) ההגעה אל האגם היא דרך העיירה ז'אבליאק.



מקומות לינה בפארק הלאומי דורמיטור


מלון בוטיק Casa di Pino Eco Lodge

מלון Hotel Soa


מלון דירות זאבליאק Borovnica Sweet Apartments



בית נופש Woodland


בתי נופש Eco Village Pavlovic


 


הפארק הלאומי ביוגרדסקה גורה Biogradska gora National Park

מפת פארק ביוגרדסקה גורה (מתוך: mapy.cz)
מפת פארק ביוגרדסקה גורה (מתוך: mapy.cz)

הפארק הלאומי ביוגרדסקה גורה הוא פלא טבע הממוקם בחלק הצפוני של מונטנגרו, בלב רכס הרי Bjelasica. הפארק מתפרס על שטח של 54 קמ"ר והוא ביתו של אחד היערות הקדמוניים האחרונים שנותרו באירופה. צומחים בפארק למעלה מ-2,000 מיני צמחים ומגוון חיות בר. בלבו של הפארק נמצא אגם ביוגראד, אגם קרחוני מדהים ביופיו, ששביל הליכה מקיף אותו. חלקו של השביל עשוי מעץ והוא נגיש באופן חלקי (לא נגיש לכסאות גלגלים), לאורכו יש פינות למידה השמות דגש על העושר החי והצומח מסביב וחלקו שביל לא מעובד ששורשי העצים עולים ממנו באופן טבעי ללא מגע יד אדם. השביל כולו נח להליכה לאנשים שאין להם מגבלת הליכה. בטיול עם ילדים צעירים ואנשים מבוגרים מומלץ ללכת בחלק המוסדר של השביל (מתחילים מצד שמאל, כאשר אתם עומדים כשפניכם אל האגם ומאחוריכם נמצא אזור הפיקניקים).

להגעה לשמורה כתבו באפליקציית הניווט - Biogradska gora National Park

עצים בני 500 שנים בפארק ביוגרדסקה גורה
עצים בני 500 שנים בפארק ביוגרדסקה גורה

מקומות לינה בקולשין ליד הפארק הלאומי ביוגרדסקה גורה




מלון Modern Mountain


 

הפארק הלאומי לובצ'ן Lovćen National Park

הפארק הלאומי לובצ'ן (מתוך: mapy.cz)
הפארק הלאומי לובצ'ן (מתוך: mapy.cz)

הר לובצ'ן, הנמצא מעל מפרץ קוטור הוא המקור לשמה של המדינה והנוף המשתקף מהעיר העתיקה קוטור היושבת למרגלותיו. בראש ההר נמצא המאוזולאום שנבנה לכבודו של המלך פטר השני (Petar Petrović Njegoš), שנולד בכפר נייגושי הסמוך והיה ממובילי מונטנגרו למדינה מודרנית ומתקדמת. העליה אל המאוזולאום מאתגרת במיוחד ודורשת טיפוס של 460 מדרגות. מי שיצלח את המשימה יזכה להנות מהנוף המרשים של הסביבה, תצפית של 360 מעלות על מפרץ קוטור והאזור.

אל שמורת הטבע לובצ'ן אפשר להגיע בטיול יום מאזור רצועת החוף (הערים קוטור או בודווה).

להגעה כתבו בתוכנת הניווט - הפארק הלאומי לובצ'ן Lovcen National Park.


הפארק הלאומי לובצ'ן נמצא ליד מפרץ קוטור והערים קוטור ובודווה.


מקומות לינה בבודווה Budva


מלון Hotel Bracera

מלון בוטיק Hotel Vela




 


הפארק הלאומי אגם סקדאר Shkodra Lake

מפת פארק לאומי אגם סקדר (מתוך: mapy.cz)
מפת פארק לאומי אגם סקדר (מתוך: mapy.cz)

במרכזו של הפארק הלאומי סקאדר נמצא אגם מים מתוקים, הגדול ביותר בחלקו המערבי של חצי האי הבלקני. כמה עובדות מעניינות על שמורת הטבע סקאדר -

  • הפארק הלאומי סקאדר הוא מהפארקים הגדולים במונטנגרו. גודלו 40,000 דונם והיא כוללת את האגם ו- 68 הרים שסביבו.

  • האגם מתחלק בין מונטנגרו, בשטחה נמצאים שני שליש ממנו ואלבניה, בשטחה נמצא שליש מהאגם.

  • שטח האגם משתנה בין הקיץ לחורף, בהתאם לכמות המים הזורמת בו. בחורף מגיע האגם לשטח של 530 קמ"ר ובקיץ הוא מצטמצם לשטח של 370 קמ"ר. גם גובה מפלס המים משתנה בהתאם לעונות השנה - בחורף האגם מגיע לגובה של 9.8 מ' מעל פני הים ובקיץ גובהו צונח ל - 4.7 מ' מעל פני הים.

  • המים באגם זורמים ומתחלפים כל הזמן. בשנה מוחלפים מי האגם פעמיים. המים מגיעים אל האגם מנהר מורצ'ה, הנמצא בחלק הצפוני שלו ומנביעות תת קרקעיות. מי האגם ממשיכים לזרום אל נהר בונה, הנמצא בדרומו, ומשם אל הים האדריאטי.

האגם וסביבתו הוא פנינת טבע חד פעמית. חיים בו מאות מינים של בעלי חיים - דגים, ציפורים, חלזונות ובעלי חיים נוספים. סביב האגם נמצאת צמחיה עשירה הכוללת צמחי תבלין, עצים ופרחים. חלקה של הצמחיה, כמו גם בעלי החיים, הם אנדמים, חיים רק באזור זה ואי אפשר למצוא אותם במקומות אחרים בעולם.

הביקור באגם הוא בשייט, אותו אפשר לקחת מהעיירה וירפאזר (Virpazar‏).


 

מפת מונטנגרו למטייל

העזרו במפה לתכנון הטיול שלכם במונטנגרו



 

מתכננים טיול במונטנגרו?

המלצות נוספות למקומות לינה במונטנגרו תמצאו כאן.


 

צריכים עזרה בתכנון טיול במונטנגרו?

דברו איתי על שיחת ייעוץ לתכנון טיול במונטנגרו 054-4460042

 

נהנתם לקרוא?

רוצים עדכונים למייל כשיעלה פוסט חדש? זה המקום להירשם.










נעים להכיר

דיוקן 2 - 71.jpg

ברוכים הבאים לבלוג שלי, הבית שלי לטיולים. כאן אני משתפת בידע שלי על עולם הטיולים.

 

אני גלית, מטיילת מקצועית חובבת אומנות ומכורה לקפה. 

אני יועצת טיולים ומתכננת טיולים באירופה למשפחות וזוגות, בונה טיול מותאם אישית לאנשים שאוהבים לטייל, לחוות ולבלות. 

מידע נוסף על טיולים באירופה, מקומות, טיפים והמלצות תמצאו באתר ובבלוג.
 

אם אתם מתכוונים לטייל באירופה לבד, בזוג או עם המשפחה ולא יודעים מאיפה להתחיל הגעתם למקום המתאים. דברו איתי וביחד נבנה תוכנית טיול מותאמת אישית שתתאים לכם ולמה שאתם אוהבים.

פוסטים נוספים בבלוגטיול

bottom of page