top of page
  • תמונת הסופר/תהחופש לטייל

האומנות ששינתה את שכונת זאספה (ZASPA) בגדנסק

עודכן: 10 בדצמ׳ 2023

סיפורה של שכונת זאספה (ZASPA) בפרברים הצפוניים של העיר גדנסק, בצפון פולין, שהאומנות הפכה אותה משיכון פועלים אפרורי לגלריה עירונית פתוחה עם אמירה חברתית שמביאה סקרנים מכל העולם.

ציור קיר
קטע מיצירה של האומן הצ'כי Jan Kaláb, שנה - 2013

 

הסיפור של שכונת זאספה (ZASPA)


במקום בו עומדת היום השכונה היה במאה ה - 13 כפר דייגים קטן בשם זאספה, שישב על שפת אגם עם אותו שם. בתחילת המאה ה - 20 הוקם באזור מתחם אימונים ובו שדה תעופה צבאי. אחרי מלחמת העולם הראשונה עבר השטח לבעלות הרשות המקומית ושדה התעופה הפך לאזרחי. לאחר מלחמת העולם השניה שדה התעופה נבנה מחדש ופעל עד תחילת שנות השבעים, אז הוחלט להעבירו לאזור אחר בשל הקרבה לאזור המגורים של העיר.


עם ההחלטה על הפסקת פעילותו של שדה התעופה הוכרזה תחרות אדריכלים לבניית שכונת מגורים חדשה על שטח שדה התעופה. התוכנית שנבחרה בתחרות היתה תוכנית גרנדיוזית שכללה גשרים ומוסדות תרבות, אך במשך השנים התוכנית צומצמה למבני מגורים ומבני שרותים בסיסיים כמו בתי ספר, מרפאה וחנויות מקומיות. בנייני השכונה נבנו בבלוקים ענקיים המסודרים בצורת משושים כמו של חלת דבש, במבנה אחיד שמאפיין את השכונה.

גם בגרסה המצומצמת שכונת זאספה נחשבת לאחד האזורים שעברו פיתוח עירוני משמעותי בפולין של אחרי מלחמת העולם השנייה.

אחד מתושבי השכונה המפורסמים היה לך ולנסה, עובד מספנה שהוביל את תנועת הסולידריות שיצרה בשנות השמונים מהלך חברתי משמעותי שהוביל לסיום המשטר הקומוניסטי בפולין. ביחד עם פעילים מרכזיים נוספים של תנועת הסולידריות שחיו בשכונה היה המקום למרכז של התנועה והמקום ממנו שודרו תוכניות הרדיו המחתרתיות של התנועה. בשל מבנה השכונה והאופי הדומה של הבניינים היה לממשל קושי לזהות את מקור פעילויות של הרדיו, מה שעזר להמשך הפעילות הבלתי חוקית.


 

האמנות מגיעה אל שכונת זאספה

התוכניות הגרנדיוזיות של השכונה למקום איכותי ומשגשג התנגשו עם המציאות והמשבר הכלכלי של שנות ה - 80 -90 של המאה הקודמת יצר בשכונה בעיות חברתיות והזנחה. מתוך המצוקה והרצון לשינוי ויצירת זריקת אנרגיה ושינוי כיוון לשכונה נוצר פרויקט חברתי - אומנותי שהפך את השכונה לגלריה עירונית פתוחה ומוקד משיכה למקומיים ותיירים. מבני המגורים של השכונה נבנו בבלוקים ענקיים שבקצוות כל בלוק נוצרו שני קירות גדולים וחשופים. הקירות האלו היו הקאנבס של אומנות הרחוב, משטח גדול המתאים לציור. מכאן התגלגל רעיון לפרוייקט אומנותי יחודי בשכונה שמטרתו לשנות את האווירה ולהכניס בה צבע ורוח טובה שתביא שינוי וגאווה.

השינוי קרה בשנת 1997. בשנה זו ציינה העיר גדנסק 1000 שנים לקיומה וכחלק מהחגיגות ארגן האומן המקומי רפאל רוסקובינסקי (rafał roskowiński) פסטיבל אומנות בינלאומי בשכונה. לפסטיבל הגיעו אומנים מהעולם שצוירו על קירות הבניינים 10 יצירות אומנות גדולות. אחת מהן היא יצירתו של רפאל רוסקובינסקי - ג'ון פול ולך ולנסה, בה מתוארים שניים מהאייקונים הפולנים - לך ולנסה, מנהיג תנועת הסולידריות והאפיפיור הפולני ג'ון פול השני

(מיקום העבודה בכתובת: Dywizjonu 303 33a)

ציור קיר של שתי דמויות
קטע מתוך ג'ון פאול ולך ולנסיה, האומן Rafał Roskowiński. קרדיט תמונה:http://muralegdanskzaspa.pl/:

12 שנה מאוחר יותר, בשנת 2009 התעורר הפרויקט מחדש והופק בשכונה פסטיבל אומנות בינלאומי שהתקיים מידי שנה עד שנת 2015, בכל פעם נוספו על קירות הבתים יצירות אומנות שנוצרו על ידי אומנים בינלאומיים שהגיעו להשתתף בפסטיבל.

 

אומנות רחוב בשכונת זאספה

ברחבי השכונה מפוזרים 59 ציורי קיר גדולים בגובה של 36 מטרים המצוירים על הקירות החיצוניים של המבנים.

הנה מקבץ קטן מתוך היצירות שנעשו בשכונה לאורך השנים -


 

סיור עצמאי בשכונת זאספה בגדנסק

תוכלו לסייר בשכונה באופן עצמאי בליווי מפה המפרטת את היצירות ומיקומן. שימו לב כי השכונה גדולה מאוד ומחולקת לשני אזורים מרכזיים. אם תרצו לראות את היצירות כולם תצעדו לאורך כ - 7 ק"מ. לפני שתתחילו בסיור סמנו לעצמכם את מיקום ההתחלה על ידי נעיצת המקום במפת גוגל, כדי שיהיה לכם קל להתמצא ולחזור לנקודת ההתחלה. כשמסתובבים עם העיניים על הבניינים שכולם נראים דומים קל מאוד ללכת לאיבוד ולאבד את הדרך.

במהלך הסיור זכרו שאתם מטיילים בשכונת מגורים, בין בתיהם של אנשים החיים במקום. שימו לב שלא להפריע לפרטיותם של האנשים והחיים בסביבה.


האומנות של זאספה על מפת גוגל

מפת גוגל של היצירות מהאתר murale gdansk zaspa תוביל אתכם אל הסברים על היצירה והאומן.



 

איך מגיעים לשכונת זאספה?

שכונת זאספה נמצאת בחלקה הצפוני של העיר גדנסק. ניתן להגיע ברכבת (SKM) או בחשמלית ממרכז גדנסק. אפשרות נוספת היא להגיע בנסיעה בתחבורה שיתופית שהיא זולה למדי בפולין. בקשו מהנהג להסיע אתכם אל הכתובת: Pilotow 10, Gdansk 80-460 Poland ממנה תתחילו את הסיור בשכונה.


שכונת זאספה כגלריה עירונית פתוחה

בסרטון הבא תוכלו להתרשם מהשכונה ומיצירות האומנות הפזורות בה.


 

נהניתם לקרוא?

רוצים עדכונים למייל כשיעלה פוסט חדש? זה המקום להירשם

נעים להכיר

דיוקן 2 - 71.jpg

ברוכים הבאים לבלוג שלי, הבית שלי לטיולים. כאן אני משתפת בידע שלי על עולם הטיולים.

 

אני גלית, מטיילת מקצועית חובבת אומנות ומכורה לקפה. 

אני יועצת טיולים ומתכננת טיולים באירופה למשפחות וזוגות, בונה טיול מותאם אישית לאנשים שאוהבים לטייל, לחוות ולבלות. 

מידע נוסף על טיולים באירופה, מקומות, טיפים והמלצות תמצאו באתר ובבלוג.
 

אם אתם מתכוונים לטייל באירופה לבד, בזוג או עם המשפחה ולא יודעים מאיפה להתחיל הגעתם למקום המתאים. דברו איתי וביחד נבנה תוכנית טיול מותאמת אישית שתתאים לכם ולמה שאתם אוהבים.

פוסטים נוספים בבלוגטיול

bottom of page