top of page
  • תמונת הסופר/תהחופש לטייל

שוק נתניה - אותנטיות שהשתמרה

עודכן: 10 בדצמ׳ 2023

ביקור בשוק נתניה הוא מסע בזמן אל הימים בהם השוק היה מרכז הקניות המרכזי של העיר, מסע קולינרי ואנטרופולוגי אל השוק הכי אותנטי בשרון שנשאר כמו פעם. המלצות לטעימות והצטיידות לצד אומנות רחוב בשוק נתניה והסביבה.

ציור גרפיטי על קיר בניין נטוש
שוק נתניה בגרפיטי. קצת מבולגן ועם המון אופי

שווקים הפכו ליעד תיירותי, ממקום אליו מגיעים אנשים עם סלים כדי לקנות פירות וירקות טריים הפכו השווקים למוקד עליה לרגל לתיירים שמחפשים חוויה אותנטית. שוק מחנה יהודה המפורסם מירושלים והמקבילה התל אביבית שוק הכרמל מותגו ושודרגו בשנים האחרונות והפכו לטרנדים ומוקד עליה לרגל לתיירים מקומיים וכאלו שמגיעים מרחוק כדי לטעום מישראל, אטרקציה לצלמים ולפודיז סקרניים שמחפשים אקשן וחידושים. גם אחרי השינויים הקוסמטיים והמיתוגיים השווקים האלו מקסימים ושווים ביקור אבל הם פחות אותנטיים ויותר אינסטגרמים, יותר מקומות בילוי לחבר'ה ופחות מקום לאנשים עם סלים ורשימת קניות.

אם אתם מחפשים שוק כמו של פעם, ראסטיק שלא עבר שידרוג ומיתוג סעו לשוק נתניה. שם הזמן עצר מלכת והאותנטיות השתמרה. שוק נתניה נשאר כמו שהיה פעם, עם קסם ופוטנציאל שעדיין לא ספג מרוחות התקופה. הכוונה לשינוי נמצאת כבר באוויר, יש תוכניות שאולי יצאו לפועל ובינתיים השוק דומה למה שהיו השווקים של פעם, קצת מוזנח ועצוב, במיוחד בימים אלו של קורונה שאנשים משוואים לפרנסה והלקוחות ממעטים להגיע אך מתוך הדוכנים יש ניצוצות של אוכל טריפוליטאי ותוניסאי קצת ניחוח צרפתי והמון קסם באוויר.


 

מה אוכלים בשוק נתניה?

העדה הטריפוליטאית דומיננטית בשוק בטעמים ובריחות. שתי מסעדות טריפוליטאיות שפועלות בשוק הן פינוקי האוכל של כרמל ומסעדת צו'צו. במסעדות מגישים אוכל טריפוליטאי ישר מהסירים, כמו בבתים של פעם. המקומות פשוטים ובסיסיים והאוכל מסורתי ומנחם. אני לא בדקתי את ההמלצות מקרוב אבל אני מזמינה אתכם לנסות ולספר על החוויות שלכם.

המסעדות הטריפוליטאיות בשוק -

- פינוקי האוכל של כרמל כתובת: היהלום 5 נתניה

- מסעדת צו'צו' כתובת: שוהם 10 נתניה


הבוריקה של כהן - בוריק או בוריקה, איך קוראים למאכל? תלוי את מי שואלים. בכל מקרה מדובר באותו מאכל רחוב המוכר מהעדה הטריפוליטאית ומהעדה התוניסאית. הבוריקה עשויה מעלי סיגר דקים הממולאים בביצה ומטוגנים בשמן עמוק. את כל הטוב הזה מכניסים לתוך פיתה שתספוג את הטעמים והביצה הנוזלית או אוכלים כמו שהוא, בזהירות כדי לא להתלכלך. הבוריקה של כהן הוא דוכן קטנטן במרכז הרחוב הראשי של השוק שקיים מאז שנת 1963, עצירת חובה בסיום הקניות לפני שנפרדים מהשוק או בהפסקה במעבר בין דוכן לדוכן.

כתובת: שוהם 13 נתניה


ג'מילה - בוריקה טריפוליטאית אסלית הנמצאת בקצה הדרומי של שוק, בסמוך לתחנת הדלק. גם כאן יטגנו לכם בוריקה מנחמת וטעימה.

כתובת: ליד שוהם 2 נתניה, בצמוד לתחנת דלק סונול.


סנדביץ סוסו - את הדוכן הקטן של סנדביץ סוסו אפשר לזהות לפי תור הקונים הממתינים לארוחת הצהריים שלהם - סנדביץ טוניסאי שהוא ארוחה שלמה בלחמניה ענקית ממולאת בביצה קשה, טונה, תפוח אדמה ואריסה. המוסד הקולינרי הותיק הזה קיים עוד משנות החמישים, אז נפתח על ידי יוסף (סוסו) טוויל והיום מנוהל על ידי דור ההמשך.

כתובת: היהלום 1 נתניה

 

עושים שוק בנתניה - רשימת קניות

הנתנייתים מגיעים אל שוק נתניה כדי לעשות שוק. יש להם את התחנות הקבועות אלהן הם מגיעים אחת לשבוע כדי למלא את המקרר והמדפים בארון. התבלינים אצל אלפסי או אצל זוארץ, בשר אצל בוארון ואוכל מוכן אצל בוקובזה או אצל מעדני טעם גן עדן. על הדרך אוספים ירקות טריים ותותים מבריקים מהדוכנים בסימטאות השוק והנה התמלאו הסלים ואפשר לחזור הביתה לבישולים.

אספתי רשימת חנויות ודוכנים מומלצים בשוק נתניה. אם גיליתם מקום נוסף שכדאי להוסיף לרשימה ספרו עליו ואעדכן.


תחנות הצטיידות בשוק


מאפיה - מלך הפיתות מלכה - מהמאפיות הותיקות והמוכרות ביותר בנתניה שפועלת כבר 35 שנים. במקום נאפים לחמים ומתוקים בעבודת יד ובניחוח צרפתי.

כתובת: שוהם 10 נתניה

דף פייסבוק: מלך הפיתות מלכה


מעדני טעם גן עדן - מעדנייה המוכרת סלטים מוכנים, דגים מעושנים, נקניקים, חמוצים, תבלינים ומעדנים. בקיצור - כל מה שעושה שמח בפה וחגיגה בצלחת.

כתובת: היהלום 4 נתניה

דף פייסבוק: מעדני טעם גן עדן


מעדניית בוקובזה - מוסד קולינרי ותיק בשוק הפועל כבר 40 שנה, בו נמכרים אוכל ביתי מוכן מכל העדות לצד מעדני דגים ומעדנים נוספים.

כתובת: שוהם 13 נתניה

 

החצר האחורית של שוק נתניה

ציור גרפיטי של פרפר
גרפיטי מפתיע בחצר האחורית של השוק

בשיטוט בסמטאות ראיתי שער ברזל ומאחוריו חצר גדולה ומבולגנת. מתוך הבלאגן שמתי לב שהחצר מלאה בציורי גרפיטי. חיפשתי את הדרך מסביב ומצאתי כניסה מוזנחת בין בניינים היוצאת מרחוב זנגויל, ליד מעדני הבשר של שלום. נכנסתי פנימה וגיליתי חלל שהיה פעם חלק מהשוק, דוכנים או מחסנים שנהרסו לגמרי ונזנחו. הקירות המוזנחים והחשופים הפכו לקנבס לציורי גרפיטי, חלקם מעניינים מאוד ומושקעים וחלקם נסיונות בוסריים של מתלמדים.

אם אתם מטיילים בשוק חפשו את החצר המעניינת הזו.


 

שוק נתניה - העתיד

דוכנים בשוק בנתניה
שוק נתניה - שוק כמו של פעם

שוק נתניה צפוי לשנות את פניו בשנים הקרובות, להשתדרג ולהפוך לאטרקטיבי לקונים ולתיירים כמו שווקים בערים אחרות. עיריית נתניה מקדמת תוכנית להפיכת השוק למתחם קניות, פנאי ובילוי שישרת את הקונים ביום והמבלים בלילה. בעזרת תקציבים ממשרד התיירת ומהמשרד לפיתוח הפריפריה תשדרג העירייה את התשתיות והחניה, השבילים והדוכנים ותפתח מתחמי בילוי. עם הפיתוח והשדרוג של השוק יגיעו התיירים וקונים נוספים ויעלם משהו מהקסם הישן והמוכר של היום.


 

אומנות רחוב בנתניה

הסתובבתי ברחובות שבאזור השוק והרגשתי כמו בתוך מוזיאון. עבודות אומנות מרשימות מקשטות את הבניינים האפורים ומשדרגות את החוויה האורבנית. העבודות האלו הן סיבה מספיקה להגיע לסיבוב במרכז נתניה. היצירות המרשימות הן תוצאה של פרויקט בינלאומי של ארגון אומנים למען ישראל - Artists 4 Israel ארגון התנדבותי של אומני גרפיטי מהעולם המגיעים לישראל כדי ליצור שינוי במרחב הציבורי באמצעות עבודת הגרפיטי שלהם. המוטו של הארגון הוא Art Over Hate שבעזרת אומנות מנסה להפוך את העולם למקום טוב יותר, ואת הסביבה לנעימה יותר לאנשים החיים בה.

מידע על הארגון והפרויקטים בהם הוא מעורב תמצאו באתר: https://www.artists4israel.org/

כדי למצוא את עבודות הגרפיטי שהשאיר הארגון במתנה לתושבים עקבו אחרי המפה שבסוף הפוסט.

 

הקסם הצרפתי של נתניה

העלייה שהגיעה מצרפת מאוהבת בנתניה ובצדק. עיר במרכז הארץ, זולה משמעותית מתל אביב והערים הקרובות לה שיש לה את היתרון הכי גדול לאוהבי השמש - היא יושבת על הים. רצועת חוף ארוכה היא יתרון עצום למי שמחפש כל פינה של שמש ותחושת חופש. תוסיפו לזה את הקהילה הצרפתית שהתפתחה בעיר במהלך השנים ותקבלו יעד אטקטיבי לעולים מצרפת.

הקסם הצרפתי מגיע עם תרבות קולינרית משובחת שמקבלת ניצוצות בעיר, כדי שהתושבים העולים ירגישו כמו בבית. אמנם אין את הזוהר של פריז אבל הטעמים לוקחים למקומות אחרים


קונדטוריה צרפתית - Pâtisserie JB - פטיסרי צרפתי אמיתי עם טעם של חו"ל בלב נתניה שמביא את הטעמים של עיר האורות הגדולה. שני אחים עולים מצרפת הגשימו את החלום שלהם לממש את הניסיון מעולם הקונדטוריה הצרפתית ופתחו במרכז העיר נתניה פטיסרי עם טעמים מהבית. מבחוץ המקום נראה פשוט אבל כשעולים כמה מדרגות מהרחוב אל החנות מגלים את האוצרות הנמצאים בתוכה. כל המאפים מיוצרים במקום מידי יום מחומרי גלם איכותיים. יצאנו מהחנות עם בריוש שוקולד שהחליף את החלה של שבת, עוגיות מדלן צנועות וטעימות ועוגת פיסטוק מרציפן שטעמנו ממנה בביסים קטנים כדי להנות מהטעם. לפי השפה המדוברת על ידי לקוחות החנות נראה שהקהילה הצרפתית של העיר מאמצת את המקום בחום.

טיפ - קחו אתכם כמה מטעמים ארוזים ולכו לאורך רחוב הרצל לכיוון הים. הבריזה ונוף הגלים יהיו תפאורה מושלמת למעדנים שקניתם.

כתובת: סמילנסקי 10 נתניה


גורמה צרפתי במעדניה Shirel.B Epicerie Fine Francaise - אם אתם בעניין להרגיש צרפת בנתניה המשיכו לאורך רחוב סמילנסקי עד לבניין 12, שם הרחוב מתחבר עם מדרחוב קראוזה . בפינה מחכה לכם מעדנייה צרפתית Shirel.B Epicerie Fine Francaise, מכולת למאכלי גורמה המיובאים מצרפת. בחנות תמצאו מקרר עמוס גבינות צרפתיות, ויטרינה של בשרים ונקניקים ושפע קולינרי צרפתי.

כתובת: סמילנסקי 12 נתניה

 

נתניה על המפה

הנקודות המרכזיות בשוק ובסביבה רוכזו על מפת גוגל, בעזרתה תוכלו לטייל בין הדוכנים ולמלא סלים ולמצוא את כל עבודות הגרפיטי המעניינות.


ניהנתם לקרוא?

רוצים עדכונים למייל כשיעלה פוסט חדש? זה המקום להירשם

נעים להכיר

דיוקן 2 - 71.jpg

ברוכים הבאים לבלוג שלי, הבית שלי לטיולים. כאן אני משתפת בידע שלי על עולם הטיולים.

 

אני גלית, מטיילת מקצועית חובבת אומנות ומכורה לקפה. 

אני יועצת טיולים ומתכננת טיולים באירופה למשפחות וזוגות, בונה טיול מותאם אישית לאנשים שאוהבים לטייל, לחוות ולבלות. 

מידע נוסף על טיולים באירופה, מקומות, טיפים והמלצות תמצאו באתר ובבלוג.
 

אם אתם מתכוונים לטייל באירופה לבד, בזוג או עם המשפחה ולא יודעים מאיפה להתחיל הגעתם למקום המתאים. דברו איתי וביחד נבנה תוכנית טיול מותאמת אישית שתתאים לכם ולמה שאתם אוהבים.

פוסטים נוספים בבלוגטיול

bottom of page