top of page
  • תמונת הסופר/תהחופש לטייל

שוק הכרמל - הסוד הכי ידוע של תל אביב

עודכן: 10 בדצמ׳ 2023

איך קורה ששוק בן מאה נהיה צעיר משנה לשנה ומה הסוד הטרנדי של השוק הכי תל אביבי בסביבה? הצצה להיסטוריה והווה של שוק הכרמל.

ערמות של תבלינים בדוכן בשוק
שוק הכרמל - תבלינים מכל העדות

מה הקשר בין שוק לקניון?

מה האסוציאציה שעולה לכם כשאתם חושבים על שוק הכרמל?

צבעים, ריחות, שפע, קריאות מזמינות לקניה ביחד עם מקום מגניב של טיול ובילוי הם חלק מהאסוציאציות שעולות לי כשאני חושבת על שוק הכרמל וגם קניון גרסת שנות השמונים, בימים שהמילה קניון עדיין לא הומצאה ושוק הכרמל היה המקום אליו הגעתי להצטייד במלתחה חדשה. אחת לתקופה, כשרציתי יום כייף והתחדשות עליתי על קו 502 ונסעתי לעיר הגדולה תל אביב. היעד היה שוק הכרמל, שוק בצלאל הסמוך אליו וחנויות בסביבה. שיטוטים בין הדוכנים והחנויות, נבירה מענגת בערמות של בגדים ובדיקה מדוקדקת מה נמצא בסטנד שבקצה החנות הובילה לתיק מלא מציאות שישמחו אותי לעונה הקרובה. ככה זה כשאת נערה בתיכון, הכייף של החיפוש ושליפת הפריט הנחשק הוא חלק מהעניין.


בשנות שמונים, עוד לפני עידן הקניונים, שוק הכרמל ושוק בצלאל שלידו היו המקום לקניית בגדים ומציאת אוצרות. דוכני הירקות - פירות נדחקו לחלק התחתון של השוק ובחלק העליון הקרוב לכיכר מגן דוד ורחוב אלנבי הצטופפו דוכנים צבעוניים של בגדים, אביזרים , תמרוקים וכל מה שצריך כדי להצטייד במלתחה חדשה לעונה, להתחדש בחולצה או למצוא משקפי שמש מגניבים.


 

שוק הכרמל - שוק עם היסטוריה

שלטים בשוק עם הכתובת - מאה שנה לשוק הכרמל
השוק חוגג מאה

ההיסטוריה של השוק הולכת 100 שנים אחורה, לימים של תחילת היישוב בשנות העשרים של המאה הקודמת. בעידודו של ארתור רופין, ראש המשרד הארצישראלי ומראשי ההתיישבות בארץ ישראל, רכשה קבוצה של יהודים מעשירי רוסיה אדמות בישוב הצעיר תל אביב. כמה שנים אחר כך, כשנאלצו לברוח מרוסיה חסרי כל הם הגיעו לתל אביב והשתקעו באדמות אלו. קשיי התעסוקה הובילו אותם להפוך לסוחרים בפירות וירקות ובאישורו של ראש העיר מאיר דיזינגוף הוקם שוק ברחוב הכרמל שנחנך רשמית בשנת 1920. השוק הפך למרכז סחר מרכזי בישוב ובמשך השנים גדל והתפרס לרחובות הסמוכים בשכונת כרם התימנים הצמודה. האזור כולו התפתח ורחוב נחלת בנימין המקביל לשוק הפך למדרחוב, מרכז חנויות בדים וגלנטריה, חנויות סדקית שאפשר היה למצוא בהם את כל החפצים הקטנים הדרושים לתפירה - מחטים, חוטים וכפתורים או במילים אחרות - גן עדן לתופרות.



תערוכת המאה - ההיסטוריה של שוק הכרמל


שוק בן 100 זה לא עניין שעוברים עליו לסדר היום בלי חגיגה. לכבוד חגיגות המאה התקיימה במהלך פסח 2021 תערוכת צילומים של השוק והאזור בימים עברו. התערוכה מוקמה בכיכר מגן דוד, בנקודת ההשקה של שוק הכרמל ונחלת בנימין עם רחוב אלנבי המרכזי. צרפתי טעימה קטנה מתוך תמונות התערוכה.


 

שוק הכרמל - שוק עם הווה

אנשים ודוכנים בשוק
שוק הכרמל - שוק שיש בו הכל

שוק הכרמל של היום הוא השוק המרכזי של תל אביב, מרכז הקניות של תושבי העיר ואטרקציה תיירותית. בדומה לעמיתו הירושלמי - שוק מחנה יהודה, הפך שוק הכרמל למקור משיכה לתיירים זרים ומקומיים שחיפשו אטרקציה אותנטית, תמונה מקומית של תל אביביות וריחות של שוק. חלק מהדוכנים והחנויות של השוק הפכו למקומות אוכל, אטרקציות קולינריות ומקומות צעירים אינסטגרמים וטרנדים.


הכנאפה - מלכת השוק

כנפה מסוגים שונים
כנפה - המתוק שכבש את השוק

אם אוכל הופך להיות טרנדי תהיו בטוחים שתמצאו אותו בכמה וריאציות בשוק. הכנאפה זכתה בתקופה האחרונה לפריחה מתוקה וכיאה לכוכבת היא מנצנצת גם בהמון דוכנים בשוק. האמת היא ששום דבר לא משך את תשומת ליבי באופן מיוחד ונראה לי שווה את ההשקעה בקלוריות, אבל זה כבר בעיני המתבונן. בכל מקרה, אם חשקה נפשכם בכנאפה תוכלו למצוא אותה בשוק בשפע.


כתובת: דוכני כנאפה פזורים לאורך הרחוב המרכזי של השוק



המרוקאית בכרמל

אוכל מרוקאי עם אופי וחריפות - המרוקאית בכרמל
אוכל מרוקאי עם אופי וחריפות - המרוקאית בכרמל

אוכל חריף הוא אמנם לא כוס התה הפולני שלי, אבל עם כזו נוכחות פיקנטית והמלצות משובחות אי אפשר להתעלם מהדוכן המרוקאי שנמצא בלב השוק. אם אתם בעניין פיקנטי מתובל במטבוחה, קוסקוס וקציצות דגים זה המקום לארוחת צהריים חריפה אש.


כתובת: הכרמל 9 פינת חיים חבשוש



שוק של קפה

מחפשים מקום איכותי של קפה בשוק? אתם בדילמה, כי יש לכם כמה אפשרויות מעולות. אם הביקור שלכם בשוק ארוך מספיק תוכלו להנות מקפה איכותי בכמה נקודות וגם להצטייד בקפה טרי טחון או בפולים לקחת הביתה.


קפה בשוק

חנות הקפה - קפה בשוק
חנות הקפה - קפה בשוק

בחנות הפינתית בה פעל בית קפה מאז שנות ה - 30 הוקם קפה בשוק, מקום של קפה לאנשים שמבינים בקפה ואוהבים טעמים מיוחדים. זה המקום לעצור לשתות קפה ולקנות פולי קפה טריים ממקומות שונים בעולם בתערובות מיוחדות.

כתובת: הכרמל 33


קפה תמתי

קפה תמתי - מקום של קפה
קפה תמתי - מקום של קפה

בתחילת רחוב הכרמל, מול גן הכובשים, כמה מטרים לפני הכניסה הדרומית של שוק הכרמל נמצא קפה תמתי, חנות קפה קטנה ואיכותית. הכניסה הצרה מהרחוב מובילה אל תוך חנות שמציעה את כל מה שצריך לקפה איכותי - פולים טריים, מכונות קפה וכמובן קפה איכותי לשתות על הבר, כדי לאסוף אנרגיה לפני הקניה בשוק ולהתרענן על הדרך.

כתובת: קפה תמתי, רחוב הכרמל 12 תל אביב



כרמלה - בוטיק הירוקים של השוק

כמלה - ירקניית בוטיק במחירי שוק
כמלה - ירקניית בוטיק במחירי שוק

דוכן הירקות עבר שדרוג בכרמלה והפך לחנות ירקות גדולה ומסודרת שיש בה גם את הירקות הסטנדרטים וגם ירקות מיוחדים שלא תראו בכל באסטה. מבין הארגזים מצאתי כמה סוגים של חצילי בלאדי קטנים, עלי גפן טריים ובמיה הודית. במקרר חיכתה לי אריזת שום קלוף של קילו שאני מחפשת כבר המון זמן ולא מצאתי בשום מקום. מה אני עושה עם כל כך הרבה שום? שום קונפי. אחרי שתנסו להכין בבית (זה הרבה יותר פשוט ממה שזה נשמע) מבטיחה לכם שגם אתם תתמכרו ותלכו לחפש את אריזות השום הגדולות.

כרמלה עושים משלוחים הביתה בהזמנה דרך האתר. אם אתם פיינשמקרים שאוהבים תוצרת טרייה איכותית כדאי לכם לבדוק את האתר שלהם.

כתובת: הכרמל 3 תל אביב



ממלכת הבירה בבירבזאר

ממלכה של בירה ישראלית - בירבזאר
ממלכה של בירה ישראלית - בירבזאר

הבית לאוהבי הבירה נמצא ברחוב הסמוך לרחוב המרכזי של השוק. בירבזאר מגדירים את עצמם פלטפורמה עוצמתית של בירת קראפט ישראלית. הקונספט התחיל בשנת 2012 כחלום לייצר בירה מקומית איכותית שהתגלגל שנה אחר כך לדוכן בשוק ומשם בירבזאר צמחה לאמפריית בירות שכוללת מפעל בנגב וחנויות בתל אביב, יפו וירושליים. בחנות מגישים בירות תוצרת החברה ובירות של יצרניות ישראליות אחרות. אם רק תרצו הבירה של בירבזאר תגיע עד אליכם הביתה, כולל הקדשה אישית על הבקבוקים אם תבקשו יפה, מה שהופך את המארז שלהם לרעיון נהדר למתנה.

כתובת: חנות - ישכון 36 שוק הכרמל, באסטה - רמב"ם 1 שוק הכרמל


 

השכנים מהמדרחוב - נחלת בנימין

נחלת בנימין - נחלת הגרפיטי והבדים
נחלת בנימין - נחלת הגרפיטי והבדים

רחוב נחלת בנימין הסמוך לשוק הכרמל הוא מדרחוב בחלקו העליון של הרחוב, הקרוב לרחוב אלנבי. במרכז המדרחוב, בין מבנים היסטוריים ויצירות גרפיטי מתקיים מידי ימי שלישי ושישי יריד אומנים ייחודי שפועל מאז שנת 1988. ביריד מציגים אומנים את היצירות שלהם, מלאכות יד ועבודות אומנות מיוחדות ומגוונות. במדרחוב פועלת סצנת גרפיטי תוססת ומוסדרת. האומנים מוזמנים על ידי מנהלת המדרחוב ליצור עבודות על קירות הרחוב, להביע את האמירה שלהם ולהוסיף לאווירה המיוחדת של המקום.

בחנויות הקבועות של הרחוב פועלות חנויות בדים שנשארו מהימים ההם, כשהרחוב היה מרכז הבדים של תל אביב, לצד בתי קפה באווירת תל אביב הישנה.


ארטה - ג'לטו איטלקי

גביע גלידה שוקולד וניל
גלידה ארטה - המלכה של הגלידות בתל אביב

המקום האהוב עלי במדרחוב הוא הגלידריה ארטא, ג'לטו איטלקי איכותי בבעלות זוג איטלקים שהביאו את אומנות הכנת הג'לטו ללב תל אביב. הגלידה עשויה מחומרים טבעיים בלבד בשילובים מקוריים כמו לחם חמאה, גבינת עיזים, אגס ודבש או קרם ליקריץ. לצד גלידת השמנת מייצרים במקום סורבה וגרניטה סיציליאנית

כתובת: נחלת בנימין 11 תל אביב


שוק הכרמל - שוק חו"לי במרכז תל אביב

מצד אחד, שוק הכרמל הוא השוק הכי תל אביבי שיש. מצד שני - אווירה של חו"ל באמצע תל אביב. התיירים מישראל ומהעולם כבר גילו את קסמיו של השוק, האותנטיות המיוחדת שלו והטעמים המגוונים. גם אם ביקרתם בעבר בשוק, קפצו לביקור. לא תאמינו כמה הוא השתנה והתחדש.

 

נהנתם לקרוא?

רוצים עדכונים למייל כשיעלה פוסט חדש? זה המקום להירשם




נעים להכיר

דיוקן 2 - 71.jpg

ברוכים הבאים לבלוג שלי, הבית שלי לטיולים. כאן אני משתפת בידע שלי על עולם הטיולים.

 

אני גלית, מטיילת מקצועית חובבת אומנות ומכורה לקפה. 

אני יועצת טיולים ומתכננת טיולים באירופה למשפחות וזוגות, בונה טיול מותאם אישית לאנשים שאוהבים לטייל, לחוות ולבלות. 

מידע נוסף על טיולים באירופה, מקומות, טיפים והמלצות תמצאו באתר ובבלוג.
 

אם אתם מתכוונים לטייל באירופה לבד, בזוג או עם המשפחה ולא יודעים מאיפה להתחיל הגעתם למקום המתאים. דברו איתי וביחד נבנה תוכנית טיול מותאמת אישית שתתאים לכם ולמה שאתם אוהבים.

פוסטים נוספים בבלוגטיול

bottom of page