top of page
  • תמונת הסופר/תהחופש לטייל

קולינרייה ירושלמית בשוק מחנה יהודה

עודכן: 6 בדצמ׳ 2023

סמל הישראליות והירושלמיות - שוק מחנה יהודה הוא מקום מפגש של קונים עם סלים ותיירים עם מצלמות. ההיסטוריה וההווה של השוק והמקומות הקולינריים שכדאי להכיר בשוק וסביבתו.

אנשים עורכים קניות בשוק
שוק מחנה יהודה - השוק העירקי

ההיסטוריה של השוק

בשנים האחרונות שוק מחנה יהודה ההיסטורי משנה את פנוי וחנויות ותיקות מתחלפות במקומות טרנדיים שמושכים צעירים. בין המקומות החדשים מבצבצים המקומות הישנים, אלו של פעם, שמספרים את ההיסטוריה של השוק הותיק. נעזרתי בויקיפדיה כדי ללמוד על ההיסטוריה של השוק -


השורשים של שוק מחנה יהודה מובילים אל התקופה העות'מאנית, בסוף המאה ה - 19, אז היו מגיעים פלאחים מהכפרים הערביים בסביבת ירושלים למכור את התוצרת החקלאית שגידלו, לשמחתם של תושבי השכונות הקרובות שקיבלו שוק קרוב לבית, תחליף לשווקי העיר העתיקה הרחוקים. במהלך השנים הוקמו מבני פח ועץ קבועים ששימשו את הסוחרים והמקום קיבל את שמו על שם השכונה הסמוכה והיה ל "שוק מחנה יהודה".

כשהגיעו הבריטים נעשה ניסיון של המושל הראשון של העיר רונלד סטורס, שהבין את חשיבותו של השוק ואת הצורך בתשתיות מתאימות, לבנות את השוק מחדש. הוא פנה אל האדריכל אשבי כדי שיתכנן שוק מסודר שיכלול את כל התשתיות הדרושות. מסיבות תקציביות התוכנית לא יצאה אל הפועל והשוק המשיך להתקיים בתנאים ירודים.

העולים החדשים שהגיעו לירושלים שינו את אוכלוסיית המוכרים והקונים וגדל הצורך בשוק מסודר. פרנסי ישיבת עץ חיים שפעלה בסמוך לשוק יזמו בניית שורת חנויות במימון נדבנים. בהמשך השנים הוקמו בסמוך רחובות התפוח והאגס ובהם ארבע שורות חנויות שאוכלסו בעיקר על ידי עולים מפרס, ביניהם משפחת בנאי המפורסמת (שבמקור נראה משפחת בנא). לצד החנויות המשיך להתקיים שוק רוכלים שהתחרה בבעלי החנויות.

בשנת 1930 התארגנו הרוכלים לבניית חלק נוסף של השוק בעזרת הלוואות שקיבלו מוועד העיר בתנאי שיקראו לשוק על שמם - שוק הלוואה וחסכון. בטיולכם בשוק חפשו את השלט המוצב ברחוב השקד 1 המציין את הקמת השוק על ידי וועד העיר.

שנה לאחר מכן פנו אל וועד העיר קבוצה של יוצאי עירק ובקשו גם הם הלוואה לבניית חנויות קבע. כך נבנה השוק העירקי.

שוק מחנה יהודה הפך לסמל של ירושלים וישראליות, דוגמה לעממיות וגאוות יחידה ומקום עליה לרגל של פוליטיקאים.


שלט רחוב - רחוב מחנה יהודה
הרחוב המרכזי של שוק מחנה יהודה - חוב מחנה יהודה

 

החנויות ההיסטוריות של שוק מחנה יהודה

לצד המקומות החדשים והטרנדים של השוק ישנם בתי עסק הפועלים בו עשרות שנים ועוברים בירושה מדור לדור. על עסקים אלו והסיפור שלהם קראתי באתר האינטרנט של השוק - מחנה


מעדניית חי בונה

בשנת 1923 הוקם במקום אטליז. היום הדור השלישי של המשפחה מנהל במקום מעדנייה בה נמכרים סלטים ביתיים ומעדנים ירושלים איכותיים.

כתובת: מחנה יהודה 17


יאס ובנו נג'אח - פיצוחים ותבלינים

הסבא של משפחת נג'אח עלה מעירק בשנת 1950 ופתח בשוק חנות קטניות, פירות יבשים ותבלינים המנוהלת היום על ידי נכדו רוני.

כתובת: מחנה יהודה 21


בשקביץ קפה ותבלינים

החנות מתמחה בפולי קפה מדרום אמריקה, חליטת תה ותבלינים. החנות הוקמה בשנת 1936 על ידי אביו של אברהם, שמנהל היום את החנות יחד עם בנו.

כתובת: עץ חיים 54, ירושלים


קפה דנון

משה דנון מנהל את חנות הקפה כבר 47 שנים, מאז שקיבל את השרביט מאביו רפאל. החנות הוקמה בשנת 1940 על ידי אברהם בנימיני, סבו של משה. ההתמחות של החנות היא קפה ותבלינים.

כתובת: עץ חיים 52


קפה עדין

גדעון עזרא מנהל את חנות הקפה שיסד אביו מחלוף בשנת 1948. החנות מתמחה בתערובות קפה ובתבלינים מיוחדים.

כתובת: האגוז 24

 

מקומות לאכול בשוק מחנה יהודה

מוסלין - גלידריה

גלידריית בוטיק של גלידה צרפתית איכותית וסורבה מפירות טריים בטעמים מפתיעים כמו גלידת ווסאבי, גלידת זעפרן וסורבה דובדבנים חמוצים. הקינוח המושלם לארוחה בשוק.

כתובת: הערמונים 2

ארחנטו - מסעדה ארגנטינאית

שלט מסעדה - ארחנטו
ארחנטו - מסעדה ארגנטינאית בשוק העירקי

אמפנדס מושלמים ממולאים בבשר, עוף מעושן, טלה או ירקות הנאפים במקום וכריכי אסדו טעימים. ארוחת השוק האולטימטיבית למביני עניין שמתאימה גם לצמחונים.

כתובת: השוק העיראקי, מחנה יהודה.

הוראות הגעה: מהרחוב המרכזי של השוק, רחוב מחנה יהודה, פנו לרחוב ארבעת המינים ובסופו פנו ימינה. המקום יהיה מצד ימין, בין דוכני הירקות והפירות.

עאיישה - אוכל, שתיה, חברים

פלאפל ואוכל ישראלי לצד אלכוהול ואווירה.

כתובת: התפוח 11

האגס 1 - מסעדה צמחונית

אוכל ישראלי טבעוני. חומוס וסלטים טריים איכותיים. המסעדה נקראת על שמו הקודם של הרחוב - האגס.

כתובת: אליהו בנאי 13

שעות פתיחה: 8:00 - 20:00. יום שישי פתוח עד 14:30


החצפוריה

המקום הכי שווה בשוק נמצא בפינת רחוב במקום צנוע בו מכינים את המאכל הגאורגי המושלם - חצ'פורי. החצ'פורי הוא שילוב של בצק וגבינה המגיע בכמה גרסאות ומילויים, כל גרסה מקורה במחוז אחר בגאורגיה.

המלצה עוקפת תור - החצ'פורי מוכן במקום בהתאם להזמנות ולכן דורש זמן המתנה. אם אתם בסביבה ורוצים לחסוך את התור הזמינו דרך האתר ואספו את המעדנים שלכם כשיהיו מוכנים.

כתובת: השקמה 5

אתר להזמנות: החצפוריה


 

מסעדות וברים בשוק מחנה יהודה

השוק הפך למקום בילוי של ירושלמים ואנשים שעולים לירושלים במיוחד בשביל בילוי, או כחלק מטיול בעיר. ההצלחה של המיקום הביאה לפתיחה של מקומות בילוי בשוק וברחובות הסמוכים, לחלקם צריך להזמין מקום מראש.


אישטבח

אוכל ירושלמי כורדי סורי המתמחה במאפה הנקרא שמבורכ - מאפה בצק במילואים שונים הנאפה בטאבון ולצידו מתבלים וסלט.

כתובת: השקמה פינת, בית יעקב 1, ירושלים


צמח

מטבח שף המתמחה במנות צמחוניות עם השפעות מכל העולם, מקבוצת המסעדות של השף אסף גרניט. מלבד האוכל המשובח המקום שם דגש עם חווית האירוח והרגשה של חגיגה באווירה טובה ושמחה. זה המקום לחגוג אירוע מיוחד עם משפחה או חברים או סתם לחגוג את היום.

כתובת: הדקל 1 ירושלים


מחניהודה

מסעדת שף שהפכה למותג ירושלמי, מסעדת הדגל של אסף גרניט שבעקבות הצלחתה נוספו לה מסעדות אחיות (ראו המלצה למסעדת צמח).

כתובת: בית יעקב 10 ירושלים


עזורה

מסעדת פתילייה שמגישה אוכל של בית (למי שנולד לעדה המתאימה) או טעמים מעולמות אחרים (לאלו שלא). על פתיליות מונחים סירים גדולים ובהם תבשילים הדורשים בישול ארוך והרבה אהבה שיוצרת טעמים עמוקים ואוכל מנחם.

כתובת: האשכול 4, שוק מחנה יהודה ירושלים


ביר בזאר

בירת קראפט ישראלית בטעמים מיוחדים ושמות מפוצצים כמו חתול שמן, דודהש'ך והגיבורה. הוויזן של המקום הוא לייצר בירה ישראלית שתיצור חיבורים בין אנשים וחוויות בטעמים ישראלים. סניפים נוספים של הרשת נמצאים בשוק הכרמל בתל אביב, ברוטשילד תל אביב וביפו וגם לרכישה אונליין.

כתובת: רחוב עץ חיים , בתחילת הרחוב (כשמגיעים מרחוב יפו).


 

חנויות קולינריה בשוק מחנה יהודה


באשר - גבינות

פרומז’רי ירושלמי בלב השוק המציע גבינות מיוחדות מאירופה לצד גבינות ישאליות ומעדנים נוספים. במקום בו פעלה במשך 55 שנים מסעדת פועלים קטנה החליט אלי באשאר, דור שלישי לעסק, לעשות הסבה לחנות המתמחה בגבינות. החנות התפתחה לרשת פרומז’רי שלה 17 סניפים ברחבי הארץ. מלבד גבינות ומעדנים תוכלו לקבל בחנות כריך מלא בטעמים לביס גבינה מושלם.

כתובת: עץ החיים 53 שוק מחנה יהודה. חנות נוספת ליד השוק בכתובת אגריפס 21 ירושלים

אתר: באשר


לחם טלר

מאפייה וקונדטוריה המציעה לחמי מחמצת איכותיים לצד מאפים וקפה. למאפיה סניף בלב השוק ברחוב עץ חיים, פינת רחוב הבנאי. את הלחם האיכותי של טלר אפשר למצוא גם בשוק האיכרים בנמל תל אביב ובמקומות נוספים.

כתובת: אגריפס 74 ירושלים


שוק קפה

פולי קפה במכונה ועל המדפים
קפה טרי קלוי בשוק קפה

המקום למביני קפה לעצירת אספרסו מרעננת בלב השוק והצטיידות בקפה טרי, טחון או בפולים למכונה הביתית שלכם. בשוק קפה מייבאים פולים מכל העולם וקולים אותם במקום.

כתובת: האפרסק 8


קנדטוריה ובית מאפה מרציפן

המוניטין המתוק של מרציפן יצא למרחוק ואי אפשר לחזור מהשוק בלי קופסה ממכרת של רוגלאך מתוקים, רצוי בגרסה החלבית. תעברו במקום וקחו לעצמכם קופסה כדי להבין על מה יצא הבאזז של המקום (ספויילר - זה ממכר).

כתובת: אגריפס 44


פסטה איטליה

בית עסק משפחתי קטן של עולים מאיטליה שהביאו לירושלים את הפסטות הטריות בעבודת יד. הפסטות נמכרות במקום קפואות להכנה בבית. אחרי הסיור בשוק עברו במקום להצטיידות טעימה לארוחה האיטלקית הבאה שלכם.

כתובת: אגריפס 34


 

סיורי אוכל בשוק מחנה יהודה

הטרנדיות של השוק הולידה סיורים קולינריים שהפכו ללהיט ו"חובה". כמה מאפשרויות הסיורים הקולינריים בשוק -


יאללה באסטה - כרטיסיית טעימות

כרטיס טעימות לוקח אתכם לטיול בין מנות הדגל של השוק, המקומות הטעימים המומלצים בשוק.

איך זה עובד? רוכשים את כרטיס הטעימות מסתובבים בין הדוכנים לפי ההכוונה שמקבלים ונהנים. הכרטיס מלווה בהסברים קוליים (לשמיעה דרך הטלפון הנייד).


הסיורים של אברהם הוסטל

סיור עם מדריך שמוביל בין הדוכנים והסיפורים של השוק. הסיורים מתקיימים בימי שלישי ושישי בבוקר. לפרטים נוספים - סיורים קולינאריים


טיול עם אפליקציית DGUIDE

טיול עצמאי מלווה בהדרכה דיגיטלית באמצעות אפליקציית DGUIDE.

איך זה עובד?

רוכשים את הסיור דרך האפליציה מטיילים בין הדוכנים, טועמים ונהנים.


 

מפת שוק מחנה יהודה

הורידו את המפה לטלפון הנייד וטיילו איתה ברחובות השוק.

מוזמנים לשתף את המפה עם חברים שאתם אוהבים.


 

להמשך קריאה: דפנה שפר מהבלוג Daphnatravels כתבה על ירושלים בפוסט - הרובע הנוצרי בירושלים - מסע בזמן - מסע בעולם

נהניתם לקרוא?

רוצים עדכונים למייל כשיעלה פוסט חדש? זה המקום להירשם

נעים להכיר

דיוקן 2 - 71.jpg

ברוכים הבאים לבלוג שלי, הבית שלי לטיולים. כאן אני משתפת בידע שלי על עולם הטיולים.

 

אני גלית, מטיילת מקצועית חובבת אומנות ומכורה לקפה. 

אני יועצת טיולים ומתכננת טיולים באירופה למשפחות וזוגות, בונה טיול מותאם אישית לאנשים שאוהבים לטייל, לחוות ולבלות. 

מידע נוסף על טיולים באירופה, מקומות, טיפים והמלצות תמצאו באתר ובבלוג.
 

אם אתם מתכוונים לטייל באירופה לבד, בזוג או עם המשפחה ולא יודעים מאיפה להתחיל הגעתם למקום המתאים. דברו איתי וביחד נבנה תוכנית טיול מותאמת אישית שתתאים לכם ולמה שאתם אוהבים.

פוסטים נוספים בבלוגטיול

bottom of page