top of page
  • תמונת הסופר/תהחופש לטייל

הפיצה - ממסורת עד פאסט פוד

עודכן: 28 בנוב׳ 2023

מה הקשר בין פיתה לפיצה ואיך הפכה הפיצה ממאכל מסורתי לפאסט פוד פופולארי?

לרגל יום הפיצה הבינלאומי החל ב-09 פברואר, קבלו שישה דברים על פיצה שיעוררו לכם את התאבון.


פיצה משפחתית ענקית
פיצה משפחתית ע-נ-ק-י-ת

פיצה מהמקורות היוונים

לפי אחת הגרסאות מקורה של הפיצה הוא בפיתה, במילה היוונית PITTA, אותו לחם דק ושטוח שהפך בהמשך ל PIZZA ונוספו מעליו רטבים ותוספות שונות והפך למאכל שאנחנו מכירים היום. הפיצה האיטלקית המסורתית מבוססת על בצק שמרים שמרדדים בידיים לעיגול דק ומעליו מניחים רטבים ותוספות בהתאם למסורת, לדמיון והיצירתיות.


פיצה על שם המלכה

הפיצה שאנחנו מכירים היום הוכנה לראשונה בשנת 1889 על ידי שף הפיצות רפאלו אספוזיטו. הפיצה הוכנה בשלושת צבעי דגל איטליה: אדום (רוטב עגבניות), לבן (גבינת מוצרלה) וירוק (בזיליקום) לכבוד המלך אומברטו הראשון ורעייתו המלכה מרגריטה ומכאן שמה של הפיצה - מרגריטה. פיצה מרגריטה היא הפיצה האיטלקית המוכרת ביותר והיא מבוססת על רוטב עגבניות מבושלות מסונן הנקרא PASATA ומעליו גבינת מוצרלה ועלי בזיליקום.


פיצה ביאנקה

פיצה לא חייבת להיות אדומה מעגבניות. היא יכולה גם להיות לבנה. פיצה ביאנקה היא פיצה ללא רוטב או עם רוטב לבן המבוסס על שמנת. אמנם פיצה ביאנקה פחות פופולרית, אך לא פחות טעימה!


פיצה נפוליטנה

פיצה נפוליטנית PIZZA NAPOLETANA היא גירסת העיר נאפולי לפיצה ומקור גאוותם של תושבי העיר. הפיצה הנפוליטנית הוכרה כפיצה האיטלקית הטובה ביותר וזכתה גם להכרתו של ארגון אונסק"ו. בשנת 2017 הכניס הארגון את אופן הכנת הפיצה לרשימה המכובדת של "מורשת תרבותית בלתי מוחשית" האוספת מנהגים מרתקים הראויים לשימור. תנועת סיבוב בצק הפיצה נקרא אומנות הפיציואלו והיא מתבצעת כאשר אופי הפיצה זורקים את הבצק באוויר בתנועה סיבובית על מנת להכניס לבצק חמצן. אומנות זו מועברת בנאפולי מדור לדור ונשמרת בקפידה על ידי אומני הפיצה (ספויילר - שם המקצוע מסתתר בין השורות) ומפוקחת על ידי ארגון הפיצה הנפוליטנית ssociazione Verace Pizza Napoletana ארגון שמטרתו לשמר את מסורת הפיצה הנפוליטנית ולהכשיר את דור העתיד של האופים.


הפיצה עושה עלייה לאמריקה

האמריקאים צריכים להודות לג'נארו לומברדי (Gennaro Lombardi), מהגר איטלקי שהפך את המאכל המשפחתי שהביאו איתן המשפחות שהגרו מאיטליה לארה"ב ופתח פיצרייה ראשונה בארצות הברית, מהלך שהוביל להפיכת הפיצה ממאכל מסורתי איטלקי למאכל אמריקאי פאסט פוד. הכל התחיל בחנות מכולת קטנה שפתח בשנת 1897. כדי להגדיל את ההכנסה החל לומברדי למכור ארוחת צהריים מהירה לפועלים שהגיעו אליו במהלך יום העבודה. היה זה מאפה בצק עם רוטב עגבניות. כשגדל הביקוש המכולת הפכה למסעדה שנפתחה בשנת 1905 ופעלה ברציפות עד שנת 1984. לאחר הפסקה של עשר שנים נפתחה שוב המסעדה, בכתובת אחרת על ידי נכדו של ג'נארו. אם הגעתם לניו יורק קפצו לבקר ב - Lombardi's וטעמו מהפיצה המשובחת שלהם.

כתובת: 32 Spring St, New York, NY 10012


הפיציולו - אומן הפיצה

פיציולו הוא שף פיצות - מאסטר פיצה, שף שהתמחותו היא הכנת פיצות. אומנות הכנת הפיצות נקראת באיטליה האומנות הלבנה LA ARTE BIANCA. מיטב השפים בתחום האומנות הלבנה מתכנסים מידי שנה בנאפולי לתחרות עולמית הנקראת CAPUTO CUP . בתחרות נבחר הפיציולו המצטיין בעולם. בחודש יוני תתקיים התחרות לשנת 2019. אמנם אנשי התיירות בנאפולי מדווחים כי כל מקומות הלינה לתקופה זו מלאים, אך אם אתם בסביבה תשקלו לקפוץ לביקור בנאפולי ולהשתתף בחגיגה.


 

נהניתם לקרוא?

רוצים לקבל עדכונים למייל כשיעלה פוסט חדש?



תיוגים:

77 צפיות

נעים להכיר

דיוקן 2 - 71.jpg

ברוכים הבאים לבלוג שלי, הבית שלי לטיולים. כאן אני משתפת בידע שלי על עולם הטיולים.

 

אני גלית, מטיילת מקצועית חובבת אומנות ומכורה לקפה. 

אני יועצת טיולים ומתכננת טיולים באירופה למשפחות וזוגות, בונה טיול מותאם אישית לאנשים שאוהבים לטייל, לחוות ולבלות. 

מידע נוסף על טיולים באירופה, מקומות, טיפים והמלצות תמצאו באתר ובבלוג.
 

אם אתם מתכוונים לטייל באירופה לבד, בזוג או עם המשפחה ולא יודעים מאיפה להתחיל הגעתם למקום המתאים. דברו איתי וביחד נבנה תוכנית טיול מותאמת אישית שתתאים לכם ולמה שאתם אוהבים.

פוסטים נוספים בבלוגטיול

bottom of page